For første gang er betong laget med karbonfangst tatt i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekt. Det skjer i ny støyskjerm ved E18 på Ramstadsletta.
Arbeidet med støyskjermen på sørsiden av E18 på Ramstadsletta er i gang, og dette med karbonfangst-betong. All betong i fundamenter og vegger i støyskjermen skal støpes med denne. Det er første gang denne betongen tas i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekter.
– Vi har nå støpt fundamentet til den nye støyskjermen. Betongen er helt lik annen betong som er i bruk, men med betydelig lavere utslipp fra produksjonen, sier Terje Nystrøm, teknisk byggeleder i Statens vegvesen.
Nå blir rundt 750 kubikkmeter støpt med denne betongen. Det gir en antatt besparelse på 138,9 tonn CO2-ekvivalenter, noe som tilsvarer reduksjon i utslipp tilsvarende bruk av rundt 50 000 liter diesel.
Nær null utslipp fra produksjonen
Sementen evoZero, produsert ved Heidelberg Materials fabrikk i Brevik i Porsgrunn, er den første i verden av sitt slag. Det er entreprenør Skanska som sammen med leverandør Skedsmo betong bruker betong basert på denne sementen, og utfører støpearbeidet.

– Vi er helt avhengige av betong når vi bygger, samtidig som det står for en stor del av utslippene i bygge- og anleggsprosjekter. Vi er svært fornøyde med at vi sammen med Heidelberg og Statens vegvesen er helt i front med å ta i bruk innovative løsninger og produkter som kutter utslipp fra E18 Vestkorridoren, sier prosjektleder for konstruksjonene, Nina Engen Borvik i Skanska.
Karbondioksid fanges direkte fra produksjonen av sement, før den transporteres og lagres trygt i underjordiske reservoarer. Det gir en betong med betydelig lavere klimaavtrykk enn vanlig betong, uten at det går på bekostning av kvalitet eller styrke.
Lavere utslipp fra betongproduksjon
Sement er noe av det som fører til mest utslipp av CO2 fra veibygging, og står for om lag 7 prosent av verdens klimagassutslipp. Det er svært energikrevende å brenne kalk i produksjonen av sement. For å kutte utslipp fra byggeprosjekter er det helt avgjørende å finne alternativer, eller metoder for å kutte utslipp i betongproduksjonen.
E18 Vestkorridoren har allerede satt i gang prøveprosjekter med betong der deler av kalksementen erstattes av finknust slagg (SiGS-betong). Det testes ut både i Høviktunnelen og i støyskjermen på nordsiden av E18.
– Prøveprosjektene er spennende og kan forhåpentligvis bidra til store utslippskutt i fremtiden, men det vil fortsatt være behov for tradisjonell betong i lang tid fremover. Karbonfangst reduserer utslipp allerede nå, sier Nystrøm.