Norden

Behov for 34 nye bruer og 56.000 kubikkmeter betong

Bildet: For å få en raskere togforbindelse mellom Odense og en rekke jyske byer, skal det bygges 35 km dobbeltspor og 34 nye broer på den nye høyhastighetsbanen. Foto: Unicon.

DANMARK: 56.000 kubikkmeter betong går med til de 34 nye bruene som skal bygges på den nye høyhastighetsbanen mellom Odense og Middelfart. Leveranser er nå i gang slik at banen kan stå klar innen utgangen av 2028, melder dagensbyggeri.dk

Vegdirektoratet og Banedanmark planlegger å etablere en ny, dobbeltsporet, 35 km lang høyhastighetsbane fra Odense Vest til Kauslunde øst for Middelfart. Fra slutten av 2028 vil tog på banen kunne frakte togpassasjerer i opptil 250 km/t – noe som betyr en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellom Odense og deler av Jylland.

Den kommende høyhastighetsbanen skal bidra til å oppfylle ambisjonen om den såkalte timemodellen, som skal kutte reisetiden til én time mellom de store byene i Danmark.

For å realisere prosjektet, som har et totalbudsjett på 4,9 milliarder danske kroner, skal det bygges ikke mindre enn 34 nye bruer. Vinner av anbudene, som forventes å beløpe seg til ca. 56.000 kubikkmeter betong, ble Unicon. Bedriften er Danmarks største betongprodusent og vil levere betong fra betonganlegg i både Odense og Fredericia til prosjektet.

– Dette er et stort prosjekt, og med leveranser på alle fem anbudene kan vi virkelig utnytte kompetansen vår innen store byggeprosjekter. Hver enkelt bru skal støpes kontinuerlig over relativt kort tid, noe som stiller høye krav til produksjonskapasitet og leveringssikkerhet. Vår solide tilstedeværelse med flere betonganlegg i området samt en velutviklet flåte av betongbiler og pumper vil derfor spille en sentral rolle i prosjektet, sier administrerende direktør i Unicon, Casper Mathiasen.

KILDE: Dagens Byggeri

logo
Bjørn Laberg