I dag ble E10 mellom Tjeldsund bru og Steinsland offisielt åpnet. Strekningen er bare 1,2 kilometer lang, men den nye løsningen gir mange forbedringer for alle reisende.
– Vi må si oss godt fornøyd. Vi har først og fremst fått hevet trafikksikkerheten og lagt bedre til rette for de som kjører og bruker buss i området, vi har også sikret et godt tilbud til alle reisende og ivaretatt Tjeldsundbrua Kro & Hotell på en god måte. Det sier prosjektsjef Reidar Johansen i Statens vegvesen.
Økt trafikksikkerhet
Tjeldsund bru binder sammen Narvik, Evenes lufthavn, Harstad, Lofoten og Vesterålen. Nå har knutepunktet fått bedre trafikksikkerhet og mer effektiv trafikkavvikling gjennom en rekke tiltak:
- Slakere og mer trafikksikker kurve inn og ut av Tjeldsund bru.
- Ny gang- og sykkelvei fra Steinsland til brua.
- Utfartsparkering med sikker tilgang til turområder via kulvert under E10.
- Fire avkjørsler er fjernet og erstattet med kryss til kollektivknutepunktet og Tjeldsundbrua Kro & Hotell.
- Kanalisert kryssløsning gir tryggere og mer effektiv trafikkavvikling til og fra fv. 825 mot Grovfjord.

Bedre for buss og vogntog
- Kollektivtrafikken har fått en trygg møteplass med busskur og toalett for de reisende.
- Tungbiltransporten har egen oppstillingsplass for pauser og hvile med de samme toalettfasilitetene.
– Flere av våre busser møtes akkurat her. For oss er det spesielt hyggelig å se at våre sjåfører og våre passasjerer nå har fått en bedre hverdag, sier hovedutvalgsleder for samferdsel i Troms fylke, Mari Siljebråten (Ap).

I tillegg har Tjeldsundbrua Kro & Hotell fått skjermet og utvidet sin gjesteparkering.
– Takket være et makebytte av eiendommer mellom Vegvesenet og kroas eiere, fikk vi begge en mer sammenhengende og helhetlig løsning. Jeg vil også takke de som driver kroa for tålmodigheten de har utvist igjennom hele byggeperioden, sier prosjektdirektør Utbygging nord, Anne-Grethe Olsen i Statens vegvesen.
Stor regional betydning
Når hele OPS-prosjektet står ferdig i 2028, vil reisetiden mellom Evenes og Sortland reduseres med 40 minutter.
– Det vil gi tryggere reiser, bedre framkommelighet og økt konkurransekraft for næringslivet. For folk flest betyr det en enklere hverdag og større bolyst, sa leder for Hålogalandsrådet og ordfører i Narvik kommune, Rune Edvardsen (Ap), han klippet snora og erklærte anlegget for åpnet.
Neste delåpning i OPS prosjektet på E10 blir strekningen Sigerfjordtunnelen til Kanstadbotn. Den åpnes i løpet av sommeren 2026.
– Det er tilfredsstillende å se at OPS Hålogalandsvegen stadig når nye milepæler med overleveringen av Tjeldsund – Steinsland, sier daglig leder i Hålogalandsvegen Fridhild Hjortdahl fornøyd og ser bort på prosjektdirektør Are Eliassen som legger til: – Det å kunne overlevere delstrekning nummer to til Statens vegvesen i løpet av et halvt år, må vi si oss godt fornøyde med.
Fakta om OPS Hålogalandsvegen
- Offentlig-privat samarbeid (OPS) mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS.
- Ferdigstilles i 2028.
- Totalt bygges 82 km ny veg, inkludert 27 km fordelt på sju tunneler.
- 35 km bygges i dagens veglinje, 20 km i ny trasé.