Anleggsarbeidene er godt i gang, og de neste ukene blir det arbeidet for fullt langs hele traséen for å få klar midlertidig E6 forbi rasstedet.
Statens vegvesen har siden kvikkleireraset 30. august, som tok med seg E6 og jernbanen i Levanger, jobbet for å få på plass en trygg midlertidig vei forbi rasstedet så raskt som mulig.
– Jeg er glad for at vi nå begynner bygging av midlertidig E6 forbi rasstedet. Dagens omkjøringsveier er lange – en belastning som gir økt reisetid for både lokalbefolkningen og næringslivet. Det er viktig for oss å raskt få på plass en ny, trygg vei på E6, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Sikkerhet er høyeste prioritet
Statens vegvesen har gjennomført omfattende grunnundersøkelser, og det har tatt tid å finne en vei som svarer til alle de strenge sikkerhetskravene som stilles.
– Sikkerheten er høyeste prioritet. Flere alternativer har underveis blitt forkastet grunnet usikre grunnforhold. Traséen som er valgt og nå bygges er den som ligger tettest på fast fjell, og med fast fjell mellom ny veg og rasområdet, sier prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Arbeider for fullt mot åpning
Fremover vil det arbeides for fullt langs hele traséen, også på natten, for å få ferdig veien så raskt som mulig. Målet er fortsatt å kunne åpne den midlertidige E6 for trafikk 15. november.
Den midlertidige vegen vil bli ni meter bred og uten midtrekkverk. Den skal ha kapasitet nok til å ta unna tungtrafikken slik at lange omkjøringer ikke lenger er nødvendig.
Parallelt med planleggingen av den midlertidige veg, pågår også arbeidet med å kartlegge skadene på den opprinnelige E6-traseen. Dette arbeidet er omfattende og vil ta tid, og gjøres i samarbeid med Bane Nor.