FK Bodø/Glimt har engasjert Advansia til å bistå med prosjektledelse i utviklingen av nytt stadionanlegg. Ambisjonen til Bodø/Glimt er å skape en toppmoderne og bærekraftig stadion for både lokale og internasjonale idrettsøyeblikk.
Den nye stadion skal være et samlingspunkt for fotballentusiaster i regionen. Samtidig skal stadion oppfylle UEFA-standardene for å kunne være vertskap for nasjonale og internasjonale kampoppgjør.
Bodø/Glimt har hentet inn Advansia for å bistå med prosjektledelse i den innledende byggefasen. Advansia er godt etablert i Nord-Norge med kontorer i både Bodø og Tromsø og er involvert i en rekke viktige oppdrag i regionen, som blant annet utbyggingen av Nye Bodø lufthavn.
– Vi er stolte over at vi nok en gang får være med på å utvikle et prosjekt som har stor betydning for lokalsamfunnet. Den nye stadion bidrar til å utvikle idretten i regionen og realisere ambisjonene til Bodø/Glimt, sier Mads Holmstrøm, regionsleder Nord i Advansia.
– Det å ha noen å spille på lag med, som ser de store linjene og visjonen for det vi ønsker å skape her i Bodø, er helt uvurderlig. Det gjør at vi kan ta nye steg og bevare posisjonen vår i norsk toppfotball, sier Frode Thomassen, daglig leder i Bodø/Glimt.
Ser etter kvalifiserte entreprenører
Prosjektet skal gjennomføres som en totalentreprise etter en pris- og designkonkurranse med samspill. Prekvalifisering av entreprenører ble utlyst denne uken.
– Det er en kompleks oppgave å bygge en toppidrettsarena i det værharde nordnorske klimaet og vi ønsker å velge den beste aktøren til dette oppdraget. Stadion skal ha gode forhold både for de som spiller på banen og de som jubler på tribunene, sier Vegard Storvik, prosjektleder i Advansia for Bodø/Glimt stadion-prosjektet.
Den nye stadion vil ha en kapasitet på 10 000 tilskuere, og målet er at den skal stå ferdig i løpet av 2027.
Om Advansia:
Advansia er en del av AFRY, en global ingeniør-, design- og rådgivningsvirksomhet. AFRY har 19,000 dedikerte eksperter innen infrastruktur, industri, energi og digitalisering. Advansia er en nasjonal aktør med lokal tilstedeværelse i Oslo, Trondheim, Stavanger, Molde, Ålesund, Kristiansund, Bodø og Tromsø.