Lydie Soares (41) startet i april som Channel Marketing Manager i Schneider Electric Norge med ansvar for markedsaktiviteter med elektrogrossister.
Soares kommer fra stillingen som Trade Marketing Manager i JELD-WEN Norge, produsent og forhandler av merkevarene Swedoor og Dooria. I 14 år hadde hun her strategisk og operativt ansvar for markedsføring av merkevarene på det norske markedet, med alt fra kampanjer med byggevare-kjeder til utstillinger og messer, influencer-samarbeid og PR.
Hennes utdannelsesbakgrunn er knyttet til markedsføring og ledelse fra BI, med en ytterligere fordypning i innholdsmarkedsføring.
– Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med elektrobransjen, som selger til blant annet det samme segmentet jeg har kommunisert med i mange år. Dog vet jeg at Schneider Electric opererer på så mange felt, at målgruppene er mangfoldige, så jeg tipper læringskurven blir bratt, sier Lydie Soares.
– Jeg tror at fordelen med å komme fra en annen, relatert bransje er å kunne se virkeligheten i et annet perspektiv. Jeg håper jeg kan tilføre noe nytt til min nye arbeidsgiver og våre kunder. Elektrobransjen utfordres nå av en stor digitaliseringsbølge og befinner seg i en spennende brytningstid. Det å kunne gripe disse mulighetene, er utslagsgivende for å lykkes, ikke minst pga. det raskt økende behovet for å spare energi og integrere alternative, fornybare kilder i eksisterende infrastruktur, fortsetter Soares.
Motivasjonen for å takke ja til denne stillingen var å lære noe nytt og samtidig jobbe i en bedrift som tar samfunnsansvar:
– Med det mener jeg ikke bare i form av produkter og løsninger med formål om å tilføre verden økt bærekraft. Jeg setter stor pris på at Schneider Electric fremmer likestilling i hele verden, også i land hvor det slett ikke er en selvfølge.
Lydie Soares gleder seg også til å bli godt kjent med sine kolleger:
– De har allerede vist engasjement og ivrer etter å dele det de kan med meg. Jeg ser frem til å lære mer om bransjen, og bidra til å markedsføre Schneider Electric som en totalleverandør. Det å bryte ned siloer og jobbe på tvers av fag utgjør et enormt potensial for fremskritt, både inne i bedriften og i bransjen, med store fordeler for sluttbrukerne, avslutter Soares.
– Lydie Soares er en etterlengtet ressurs og er svært velkommen i et dynamisk team som jobber med kundesentrisk tilnærming. Vi skal promotere alt som er relevant fra Schneider Electric med hovedfokus på proffkanalens distributører og installatører, uttaler Kjetil Kaldestad, VP Home & Distribution og Power Products i Schneider Electric Norge.