Vei og anlegg

– Utgangspunktet har vært å bygge nøkternt, men godt nok

Bildet: Fra venstre: Harald Bue fra Holbæk Anlegg, byggeleder Tor Prip Olsen fra Statens vegvesen, ordfører Hans Fredrik Tangen, seksjonssjef Sigurd Wiberg fra Statens vegvesen, Johnn Egil Felle fra Felle Maskin og byggeleder Stig Olav Ramse fra Statens vegvesen. Foto: Kari Liheim Sund, Statens vegvesen.

To mil av rv. 41 mellom Svenes og Sigridnes i Froland og Åmli har nå fått gul midtstripe. Dette er en av etter hvert mange strekninger langs rv. 41 som er utbedret de siste årene.

Rv. 41 er en del av transportkorridoren mellom Sørlandet og Telemark, og vegen er viktig for turisme og næringsliv i regionen. Riksvegen har flere steder vært svingete og smal, noe som reduserer fremkommeligheten til trafikantene.

Vegarbeid til både glede og irritasjon

Siden 2020 har Statens vegvesen utbedret rv. 41 i Agder og Telemark for til sammen 1,3 milliarder kroner. Dette er kostnader til både planlegging og bygging. Siste utbedringen er de to milene mellom Svenes og Sigridnes, og slikt må feires. Ordfører i Åmli kommune, Hans Fredrik Tangen, fikk i dag æren av å klippe snora.

– Rv. 41 er viktig for oss i Åmli. Det er sikkert mange som har irritert seg over alt vegarbeidet, men mange av oss har også gledet oss over alt arbeidet. Resultatet har blitt veldig bra. Det er imponerende hva entreprenørene har fått til, og jeg vil også få skryte av Statens vegvesen, sa ordføreren før ha klippet snora.

Han benyttet anledningen til å skryte av det gode samarbeidet kommunene imellom.

– Vi folkevalgte liker å tro av vi gjør en forskjell. Men når det kommer til denne riksvegen har vi kanskje fått til noe. Alle kommunene langs rv. 41 har samarbeidet godt, og her har vi snakket med én stemme, sa Tangen.

God som ny

Flere steder langs den 175 km lange riksvegen fremstår nå som ny. Utgangspunktet har vært å ta vare på mest mulig av eksisterende veg, til beste for økonomi, klima og miljø.

– Utgangspunktet har vært å bygge nøkternt, men godt nok. Vegen har blitt bredere slik at vi får gul midtstripe. Vi har i hovedsak fulgt eksisterende trasé, men enkelte steder har det vært behov for å legge om vegen for å slippe krappe og farlige svinger. I tillegg har vi gjort mye med sideterrenget slik at det blir mer oversiktlig og tryggere for trafikantene, forteller Sigurd Wiberg, seksjonssjef for Plan og utbygging sør i Statens vegvesen.

Rv. 41 bygges ut trinnvis. De siste årene har flere strekninger på rv. 41 blitt utbedret, og det jobbes etter tilsvarende prinsipper som for utbedringen av rv. 9 i Setesdal.

– Resultatet er noe helt annet for trafikantene etter at vi har gjort disse utbedringene. Selv om vi har beholdt den gamle vegen, fremstår rv. 41 som ny der vi har gjort utbedringer, sier Wiberg.

Godt samarbeid er nøkkelen til suksess

En av suksesskriteriene har vært et godt samarbeid med kommunene og fylkeskommunene.

–  Hele regionen, med ordførerne i spissen, har jobbet målrettet sammen med oss i flere år for å få en bedre riksveg fra Kristiansand i sør til Brunkeberg i nord. Nå ser vi resultatet av arbeidet i bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet, forklarer seksjonssjefen.

Wiberg mener tett og godt samarbeid i planfase og byggefase med kommune og naboer har vært avgjørende. Det samme er kontrakter som er tilpasset det lokale entreprenørmarkedet.

– Når vi planlegger prosjektene langs rv. 41, planlegger vi for lengre strekk. Vi har sett enkeltprosjekter i sammenheng​ med resten av riksvegen.

Dagens markering feirer utbedringene som er gjort, men Wiberg har ei ønskeliste over kommende prosjekter.

– Det er fortsatt behov for å utbedre flere strekninger langs rv. 41. Målet er gul midtstripe langs hele rv. 41.

Ta vare på det vi har

Selv om statsråden ikke hadde anledning til å delta på markeringen i Åmli, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fått med seg arbeidet som har pågått.

– Vi markerer utbedringen av en veg som er god som ny. Det er dette vi skal ha mer av. Langs rv. 41 har vi tatt vare på det vi har, utbedret der vi kan og bygget nytt der vi må, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Selv om flere kilometer av riksvegen er utbedret, står det flere kilometer igjen.

– Rv. 41 er en prioritert utbedringsstrekning i Nasjonal transportplan (NTP), og har vært omtalt i transportplanene siden 2018. I nåværende NTP (2025-2036) legger vi opp til å videreføre utbedring av rv. 41. Den vil gi tilfredsstillende vegstandard over en lengre strekning, øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten, sier samferdselsministeren.

Oversikt over strekninger som har fått gul midtstripe langs rv. 41 i perioden 2020-2025:

Søre-Herefoss – Hynnekleiv
Søre Herefoss-Engebu3,3 kmÅpnet 2024
Askeåna-Smebakken1,1 kmÅpnet 2025
Stasjonsbyen-Ljosåna1,9 kmPågår, åpnes 2026
Ljosåna-Gauslå3,4 kmBygges 2026-2027
Gauslå Kleiver1,6 kmÅpnet 2022
Forlengelse fra Gauslå Kleiver1,8 kmÅpnet 2022/2023
Hynnekleiv-Svenes1,2 kmÅpnet 2024
Svenes-Dølemo (inkl. Mo, Myre og Krok bu)12 kmÅpnet 2023/2024
Dølemo-Åmli (Dølemo sentrum og Eppelandsbakkene gjennstår, ca. 2 km)10 kmÅpner nå
Åmli – fylkesgrense Agder/Telemark
Sandå-Sundsli2,1 kmPågår
Øy-Bjorevje2,2 kmÅpnet 2025
Fylkesgrense Agder/Telemark-Treungen
Fylkesgrense-Haugsjåsund3,0 kmÅpnet 2024
Haugsjåsund0,6 kmÅpnet 2024
Høgefoss-Raudå bru1,9 kmStarter nå
Raudå bru-Tjønnfoss1,2 kmÅpnet 2025
Eidstjønn0,7 kmÅpnet 2025
Bakkene nord for Eidstjønn0,7 kmÅpnet 2025
Treungen-Vrådal
Treungen-Strandråk5,5 kmÅpnet 2023
Strandråk-Nes5,3 kmÅpnet 2022
Nes-Kyrkjebygda7,5 kmÅpnet 2024
Kviteseid kryss + sykkelveg – Kvitsund-KviteseidÅpnet 2025
logo
Bjørn Laberg