Vei og anlegg

Åpnet ny vei seks år etter frontkollisjon i Østerdalen

Bildet: Seks år etter at Fredrik Brun fra Koppang kolliderte med et vogntog i Messeltsvingene på Rv. 3 i Stor-Elvdal, fikk lastebilsjåføren klippe snora for den nye trygge veien. Han fikk hjelp til å holde snora av ordfører Linda Otnes Henriksen i Stor-Elvdal, prosjektleder Frank Mellemstuen i Anlegg Øst, prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen sør-øst, og et annet ulykkesoffer i Messeltsvingene, Per Kristian Birkebekk, fra Stor-Elvdal. (Foto: Linda Brateng/Statens vegvesen)

I 2019 var brøytebilsjåfør Fredrik Brun på feil sted, til feil tid, og frontkolliderte med et vogntog på Rv. 3 i Østerdalen. Onsdag klipte han snora for den nye veien forbi ulykkesstedet i Messeltsvingene.

500 meter nord for ulykkesstedet, kunne Brun erklære den nye veien for åpnet, sammen med ordfører Linda Otnes Henriksen i Stor-Elvdal og prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen sør-øst.

– Endelig. Denne dagen har jeg virkelig sett fram til, sa 53- åringen fra Koppang etter snorklippingen.

Brøytet i tett snøvær

Brun var på jobb for Olsbakk transport da ulykken skjedde ved 08.00 tiden lørdag 2. februar 2019. Det var tett snøvær og dårlig føre.

Den erfarne sjåføren fra Koppang i Østerdalen var godt kjent med at Messeltsvingene kan være krevende. Med plogen nede, gikk det i sakte fart nordover. I den andre retningen kom en østeuropeisk vogntogfører. I en av svingene kom sjåføren over i feil kjørefelt og dundret inn i brøytebilen til Brun. Havarikommisjonen har anslått farten til mer enn 80 kilometer i timen.

Brun fikk omfattende og alvorlige skader. Han ble kjørt i ambulanse til Rustad to mil nord for Elverum. Det ble han hentet av helikopter som fløy han, først til Hamar sykehus, og så videre til Ullevål universitetssykehus. I dag er Brun 75 prosent ufør, og har en 30 prosent stilling hos Olsbakk transport. Han har mye vondt.

Har venta på ny veg

– Jeg setter veldig pris på at Statens vegvesen spurte om jeg ville klippa snora. Jeg har jo venta i sju år på ny vei, sier Brun.

Det har vært en lang veg tilbake etter den alvorlige ulykken. Brun har vært gjennom flere operasjoner, og har flere metallplater i kroppen. Allerede høsten 2019 kjørte han gjennom Messeltsvingene. Året etter var han tilbake på jobb.

– Jeg grøsser hver gang jeg kjører forbi ulykkesstedet. Særlig om vinteren. Det skal bli godt å slippe og kjøre gamleveien, sier Brun.

Åtte måneder før tiden

På 15 måneder har Anlegg Øst Entreprenør rullet ut ny og trafikksikker vei sammen med Statens vegvesen. Det er åtte måneder tidligere enn planlagt.

Byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen sier den tidligere trafikkåpningen i stor grad er fortjenesten til Anlegg Øst. Forslaget kom på bordet under forhandlingene mellom Vegvesenet og de tre entreprenørene som var med i konkurransen om å bygge Rv. 3 Evenstad-Imsroa i Stor-Elvdal.

– Anlegg Øst satte på flinke folk som viste oss hvordan de kunne bygge vegen raskere i nord. Slik kunne vi åpne veien nå i slutten av november. Det er et viktig bidrag til en tryggere arbeidsplass for Fredrik og alle andre yrkessjåfører på Rv. 3 i Østerdalen, sier Johansen.

En viktig forklaring til det superraske anleggsarbeidet er at entreprenøren har hentet store deler av de 800.000 kubikkmetrene med masser til veien fra et lokalt massetak et steinkast fra nyveien. Vårherre bidrog også ved at det for første gang på flere år ikke kom noen vårflom.

– Det kan umulig være mange steder hvor det fra naturens side har vært så greit å bygge ny riksvei, sier Johansen.

Tungbilveien

Mer enn hver tredje bil, som kjører Rv. 3 gjennom Østerdalen, er en tungbil. Tungbilene velger Østerdalen framfor Gudbrandsdalen på vei mellom Oslo og Trondheim. Veien er 40 kilometer kortere enn E6, samtidig som det er mindre stigning over Kvikne enn over Dovrefjell. Fram til starten av juli 2026 skal entreprenøren bygge veien ferdig sørover til Evenstad.

logo
Bjørn Laberg