Digitalisering

Ny digital løsning effektiviserer eierskifteprosessen

Bildet: Marianne Lie (USBL) og Arild Elverum (Ambita)

– Jeg er helt overbevist om at dette vil gjøre hverdagen til meglerne og forretningsførerne utrolig mye enklere.

I samarbeid med et av landets største boligbyggelag, Usbl, lanserer Ambita en digital løsning som skal forenkle og effektivisere samarbeidet mellom eiendomsmeglere og forretningsførere ved eierskifte av boliger. Målet er en betydelig effektivisering av eierskifteprosesser – og å redusere risikoen for menneskelige feil.

Bedre kommunikasjon mellom megler og forretningsfører

Marianne Lie, leder for avdeling for eierskifte i Usbl, har helt siden innføringen av GDPR-lovverket i 2018 latt seg frustrere av tungvinte og tidkrevende prosesser med å utveksle informasjon mellom eiendomsmeglere og forretningsførere.

– I forbindelse med GDPR-direktivet og retningslinjene for personvern har ikke bransjen lengre kunnet dele sensitiv informasjon som personnumre via e-post. Trygg håndtering av personopplysninger står selvsagt høyest, men jeg kunne ikke fri meg fra tanken om at det måtte være mulig å gjøre dette mer effektivt enn at vi måtte ringe eiendomsmeglere og få doble e-poster med PIN-koder for å innhente sensitiv informasjon for hvert eneste oppdrag, forklarer Lie.

– Opprinnelig var målet mitt å etablere en løsning som var GDPR- vennlig. Underveis ble imidlertid hovedfokuset å forenkle saksgangen og sikre sømløs håndtering mellom forretningsfører og megler, legger hun til.

For Usbl og Lies avdeling, som håndterer mer enn 6000 eierskifter i løpet av året, ble det mer og mer tydelig at det måtte være mulig å lage bedre løsninger for denne prosessen.

Sømløst og kryptert

Etter et møte med Ambita, et datterselskap av teknologikonsernet Spir Group,’ som spesialiserer seg på utvikling av eiendomsteknologi, begynte ballen å rulle. Arild Elverum, daglig leder i Ambita, forklarer:

– Sammen med Usbl har vi laget en løsning der eiendomsmeglere kan bestille opplysninger om boliger, som forkjøpsrett og styregodkjenning, direkte i det mye brukte meglersystemet Vitec Next. I første versjon fra 2023 ble det mulig for meglere å innhente opplysninger rett fra Usbl sitt fagsystem og få tilbakemeldinger direkte på megleroppdraget. Nå utvides funksjonaliteten med mulighet for å sende digitale salgsmeldinger.

Dermed trenger ikke meglere å håndtere manuelle operasjoner som kopiering og innliming av informasjon fra e-poster. Dokumentene går nå kryptert og GDPR-kompatibelt fra Usbl sitt system til meglerens system, og til og med fra rett megler til rett forretningsfører.

– På den måten elimineres behovet for kontinuerlig e-post og telefon-dialog mellom styre, megler og forretningsfører. All kommunikasjon blir sendt trygt, enkelt og digitalt til rett person på rett sted, forteller Elverum.

– Jeg er helt overbevist om at dette vil gjøre hverdagen til meglerne og forretningsførerne utrolig mye enklere. Dette sparer både Usbl og meglerne tid og risiko knyttet til manglende opplysninger og manuelle feil, legger Lie til.

Et viktig skritt innen eiendomsteknologi
Elverum ser store fordeler med løsningen og mener den representerer et viktig skritt mot digitalisering og effektivisering av eiendomsmarkedet:

– Det å kunne tilby en trygg, enkel og digital samhandling mellom megler og forretningsfører er noe markedet lenge har etterspurt, fordi denne samhandlingen tar mye tid og manuell håndtering i dag. Løsningen vi nå har fått på plass sammen med Usbl sørger for en profesjonell, effektiv og sikker overføring av informasjon, sier han.

Løsningen er i første omgang utviklet for å håndtere eierskifter i både borettslag og eierseksjoner, og vil etter planen utvides med enda flere funksjoner fremover.

logo
Bjørn Laberg