KS-1 Hestnestunnelen er vinner av Veidekkes skandinaviske miljøpris for 2024. I den nye jernbanetunnelen ved Espa er det tatt i bruk nye, innovative byggemetoder som har redusert betongforbruket med 80 % og kuttet klimagassutslippene med over 15.000 tonn CO2-ekvivalenter, sammenliknet med tradisjonell tunnelbygging.
Nøkkelen til innsparingen ligger i en ny metode for vann- og frostsikring utviklet av Veidekke sammen med Sintef og Norges Geotekniske Institutt i nært samarbeid med kunden Bane NOR. Vanlig metode for å tette mot vanngjennomtrengning, ville vært å fore hele tunnelen med et lag betong. I Hestnestunnelen er det i stedet tettet ved å sprøyte inn injeksjonsmasse i sprekker i fjellet før sprengning. Det har spart 70.000 kubikkmeter betong, tilsvarende leveranse fra 9.700 betongbiler. Dessuten har det redusert drivstofforbruk og den generelle belastningen på omgivelsene i byggeperioden. Injeksjonsmetoden som er benyttet, er godkjent som innovasjon i henhold til BREEAM Infrastructure, som er standarden Hestnestunnelen skal sertifiseres til.
– Teamet bak Hestnestunnelen har vist at vi kan redusere belastning på klima, miljø og materialforbruk betydelig ved å tenke nytt og utfordre kunde og kunnskapsmiljøer. Gjennom godt samarbeid med fageksperter fra FoU-miljøer og en kunde som har vært villig å gjennomføre innovasjonen i praksis, har teamet utviklet en metode som kan brukes i ulike typer tunneler, og som har vekket interesse langt utenfor landets grenser, sier Catharina Bjerke bærekraftdirektør i Veidekke, som har ledet juryen.
– Vi er veldig stolte over ha vunnet denne prisen og ønsker å takke alle som har bidratt. Spesielt morsomt er det at kunden vår, Bane NOR, har ønsket å utfordre bransjestandarden med tanke på klima og miljø. For å oppnå de gode resultatene har vi vært helt avhengige av kompetansen og entusiasmen helt ut i den spisse enden, sier Bendik Røssevold, som leder prosjektet Hestnestunnelen i Veidekke.
I KS-1 Hestnestunnelen er det også gjort flere andre grep som sparer miljøet: Ved å utnytte allerede planlagte stans i jernbanedriften bedre, unngikk man å midlertidig måtte dumpe masse i Mjøsa, som ville ha ført til langvarige skader på naturen på land, i sårbar vannkant og i sjøen. Ved å bruke fossilfritt drivstoff på anleggsmaskiner, er klimagassutslippet redusert med 3.000 tonn CO2-ekvivalenter. Og selv om det prefabrikkerte armeringsstålet som er brukt i jernbanekonstruksjonene, er dyrere, veies merkostnaden opp av at man unngår materialsvinn, minimerer avfall og reduserer belastningen for fagarbeiderne som bygger tunnelen.
Hestnestunnelen er en ny tunnel på Dovrebanen langs Mjøsa i Innlandet fylke. Tunnelprosjektet bygges av Veidekke for Bane NOR og omfatter hovedløp på tre kilometer, 850 meter rømningstunnel, én kilometer dagsone, tekniske hus og andre konstruksjoner. Prosjektet ferdigstilles senhøstes 2025 og er kostnadsberegnet til 1,3 milliarder kroner.