127 500 fra 130 land besøkte årets INTERMAT i Paris. 21 prosent av de besøkende kom fra land utenfor Frankrike. På utstillersiden var det imidlertid hele 68 prosent av 1065 utstillerne som kom fra andre land enn nettopp Frankrike.
Av Odd Borgestrand
Det viser opptellingen fra arrangørene av den niende INTERMAT-messen i historien. Messen er en lukket fagmesse, og dermed var det i all hovedsak bransjefolk fra bygg og anlegg som deltok. Antallet deltakere ble nok noe lavere enn hva arrangørene hadde håpet på. I forkant av messen ble det antydet at besøkstallet kunne komme opp mot 200.000 i løpet av de fire messsedagene.
Derfor har arrangørene heller fokusert på viktigheten av ei bransjemessige med fokus på de miljømessige og teknologiske fremskrittene.
Utslipp og digital overgang
I følge arrangørene kom en tredjedel av de besøkende med investeringsplaner for å øke sin innsats med tanke på CO2-utslippene, og for å bli en del av den digitale overgangen til byggeprosjekter.
Med 30 prosent flere kontakter per dag per utstiller sammenlignet med 2018-utgaven, ble INTERMAT 2024 likevel et meget godt møtepunkt for bransjen som var opptatt av å bidra til å løse sin del av klima- og samfunnsutfordringene innen bygg og anlegg.
En mobilisering uten sidestykke
Arrangørene mener årets messe ble en unik mobilisering innenfor innovasjon, klima og energisparing.
– Å ta i bruk riktig energi for hver bruk, spare energi, øke interessentenes bevissthet om CSR og forbedre sikkerheten og tiltrekningskraften til jobber i bygg og anlegg var kjernen i noen svært produktive debatter i det nye industriforumet og akademiet. Foredrag, rundebord og spesielle innslag ga besøkende, og spesielt de 1400 fremmøtte ungdommene, mulighet til å få innsikt i de store problemstillingene i sektoren for å få fart på de grønne og digitale omstillingene, heter det i pressemeldingen fra arrangørene.
Store, internasjonale aktører satte sitt preg på årets messe. I tillegg til vertsnasjonen Frankrike var det flest representanter fra Belgia, Nederland, Italia, Tyskland, Storbritannia, Finland og Tyrkia. Deltakelsen fra Norge var i år svært begrenset. Hovedårsaken var arrangementskollisjonen med Vei og Anlegg på Lillestrøm. Neste INTERMAT vil bli arrangert i Paris i april 2027.