Nyheter

Sikrer bybrua i Stavanger med Zinga

Bybrua i Stavanger er Rogalands lengste bro. Nå skal den sikres med Zinga.

Bybrua i Stavanger skal igjen bli som ny. Bruarbeidene vil pågå ut året. Stålet gis katodisk beskyttelse med Zinga.

Den 45 år gamle bybrua over Strømsteinsundet er et landemerke. Det har den vært siden åpningen i 1978. Den er lengst i Rogaland med 1067 meter og forbinder Kjelvene over Grasholmen med Sølyst.

7.500 m2 stål

Det er Consolvo som skal fornye brua. 7.500 kvadratmeter stål skal behandles. Prislappen er 43 millioner. Arbeidene startet ved påsketider og vil fortsette ut året. Oppdragsgiver er Rogaland fylkeskommune. I første omgang skal rekkverk repareres. Der ble skader avdekket i en forundersøkelse.

– Alt stål på brua gis katodisk beskyttelse. Vi er glad for å bli valgt som leverandør og at vi kan fortsette det gode samarbeidet med entreprenøren Consolvo. Også på Strømsbrua i Stavanger var Consolvo entreprenør, sier daglig leder Thor Smette i ZINGA Skandinavia AS.

Omfattende arbeid

Brua stenges ikke under arbeidet, selv om alt stål skal sandblåses, forbehandles og etterbehandles med Zinga. Bare kollektivfeltet og ett fortau vil være stengt. Trafikken vil avvikles mest mulig som normalt hele tiden på brua som har en årsdøgntrafikk på 7.800.

– Det er et omfattende arbeid. Alt i stå, både bærekabler og stålkassene innvendig og utvendig, skal behandles, sier Olav Moen i Consolvo.

– Fordelene med Zinga er flere. Systemet påføres raskt og effektivt og er hurtigtørkende. Vi kaller det for en 1-komponent 1-dags system i to strøk, sier Smette.

Det sikrer mest mulig normal trafikk under hele arbeidet uten at det går ut over holdbarheten og sikrer minimalt fremtidig vedlikehold. – Det er en unik kombinasjon som er kostnadsbesparende, sier han.

79 meter over bakkenivå

– Prosjektet er utfordrende. Vi er glade for å ha med oss Consolvo som er spesialist på stålarbeider og har solid erfaring og god kompetanse på denne type oppdrag, sier prosjektleder Mag Owker i Rogaland fylkeskommune.

Bybrua sikrer trafikken på fylkesveien 24 meter over grunnen og vannlinja i en kilometers lengde. På det høyeste skal Consolvo fornye den katodisk beskyttelsen på stålet 79 meter over bakkenivå, opp i skråstagene.

– Stilas bygges både under og over brua. I tillegg kommer jobbing fra kurv for å rengjøre og gi skråstagene fornyet beskyttelse, sier Moen.

Bybrua ble sist overflatebehandlet på 90-tallet. – Nå handler det om stål og kritiske bruelementer, sier Owker.

logo
Bjørn Laberg