Tross krevende tider i byggebransjen fortsetter Älvsbyhus Norge AS å øke inntektene sine, og i 2023 forventer selskapet en omsetningsvekst på 33 prosent. Stabilitet er nøkkelen, ifølge direktøren selv.
– 100 millioner opp er jo veldig hyggelig i en tid hvor det meste går ned, sier administrerende direktør Ruben Vea.
Han mener nøkkelen til Älvsbyhus’ økende popularitet ligger i nøkkelordet stabilitet:
– Vi har aldri lånt en krone i banken og har alltid hatt en god ordrereserve. Dette gjør at vi kan ha et stabilt volum på byggingen, fortsetter han.
Eier mye av verdikjeden
Älvsbyhus er et av Nordens største produsenter av eneboliger i modul, med en leveranse på over 40.000 eneboliger de siste 70 årene. All byggevirksomhet i Norge organiseres med 19 ansatte på hovedkontoret i Moss, hvor selskapet har holdt til i rundt 20 år.
Alt man trenger for å bygge et hus kjøpes gjennom Älvsbyhus-konsernet – som gjør alt selv helt fra å hente ut tømmeret i skogen til å produsere ferdige byggesett. Håndverkerne engasjeres lokalt.
– Vi eier mye av verdikjeden selv. Vi slipper å dra til byggevareforhandlere for å kjøpe varer fordi vi lager det i vårt egne sagbruk.
Selskapet har hatt en stabil inntektsvekst de siste årene, og tallene har steget fra 314 millioner i 2021 til 353 millioner i 2022.
Ifølge Vea vil selskapet fortsette å vokse. Forventet omsetning i 2023 er 470 millioner kroner, som er en stigning på 33 prosent fra 2022.
– Dette vet vi allerede nå, fordi vi har allerede lagt inn produksjon av hus som blir levert til kunder i september. Omsetningen er derfor spikret i produksjonen.
Selskapet bygger 180 eneboliger i år, en økning fra 138 eneboliger i fjor.
Investerer for fremtiden
Vea mener selv at selskapet er godt rigget for å stå imot nedgangstidene i byggebransjen. Han forteller pengene Älvsbyhus tjener ikke blir tatt i utbytte, men pløyd inn i tomteinvesteringer. Det har blitt gjort de siste årene.
– Per nå har vi 180 tomter i tomtebanken. Det sikrer oss fordi vi bygger selv på de tomtene. Vi har en ambisjon om å øke og satse videre på denne modellen, som vil kunne øke volumet vårt i årene fremover, sier Vea.
Det er med andre ord ikke bare drift, men investeringer for å sikre fremtiden som er fokuset i Älvsbyhus.
– 180 tomter er et helt års byggeproduksjon på egne tomter. I prinsippet betyr det at vi kan selge null hus, men bare bygge våre egne og ha stabil produksjon.
Digitalisering
Älvsbyhus har også utviklet sine digitale tjenester.
– Covid lærte oss at vi kan ha visninger via Teams, og vi kan selge hus til hele landet digitalt, forteller Vea.
Han omtaler dette som et enormt fremskritt for bransjen.
– Alle har blitt mer vant til digitale flater, og dokumentene flyter veldig enkelt via skjerm. Älvsbyhus har tatt den digitale verden veldig inn.
Avslutningsvis røper Vea at selskapet kommer til å ha behov for flere ansatte:
– Ambisjonen på hovedkontoret her i Moss er å fortsette den stabilitet veksten, og det er verken snakk om reduksjoner eller permitteringer her. På salgssiden kommer vi til å ha behov for å ansette.