Miljø

– Vi går fra fossilt til elektrisk i transportsektoren og det er bra!

Bildet: Her fraktes 37 tonn med elektrisk lastebil Foto: Hafslund

Den 37 tonn tunge transporten med nytt løpehjul og deler til Faslefoss kraftverk er fraktet med elektrisk lastebil fra Finland til Valdres og ankom anlegget i dag. Det er første gang i Norge at tunge kraftverkskomponenter fraktes elektrisk.

– Det er første gang det skjer i Norge, sier salgs- og markedssjef Kristian Glemmestad i Andritz Hydro AS, som er hovedleverandør for en omfattende rehabilitering av Faslefoss kraftverk.

Andritz Hydro er ansvarlig for transporten av store komponenter i prosjektet og inngikk avtale med Sundbrei Transport i Hallingdal, fordi selskapet kunne tilby elektrisk transport. 
– Hafslund stiller krav til bærekraftige løsninger i prosjekter, noe det også legges vekt på i eget konsern. Derfor er vi svært glade for at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan transportere så tunge komponenter. Dette er en milepæl for slike prosjekter, sier Glemmestad.

Krav til bærekraftige løsninger

Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen, som har ansvaret for rehabiliteringen av Faslefoss kraftverk, er svært glad for denne transporten.
– I hvert prosjekt vurderer vi tiltak og løsninger innenfor miljø og klima. Å etterspørre elektrisk transport av komponenter er en viktig del av dette, sier hun.

Tung transport

Løpehjulet med deler veier ca. 18 tonn og totalvekten på transporten er 37 tonn. Sundbrei Transport måtte derfor planlegge transporten godt med hensyn til lading.
– Vi går fra fossilt til elektrisk i transportsektoren og det er bra! Bilen er en Scania og vår første elektriske lastebil som kan frakte så tung last. Vi tror dette er fremtiden for oss i denne bransjen for å imøtekomme kundenes krav og ønsker om klimavennlig transport. Det reduserer også vårt eget klimafotavtrykk, sier daglig leder i Sundbrei Transport AS i Hallingdal, Finn Arne Sundbrei.

Miljøgevinst

– Vi har beregnet at klimagassutslippene fra transporten blir redusert i en størrelsesorden på 95-97 prosent for strekningen fra Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil istedenfor for en som går på diesel. Disse beregningene vil selvfølgelig være avhengig av blant annet lastebilens faktiske strømforbruk på turen. Det blir derfor spennende å se fasiten på dette. I tillegg til reduserte klimagassutslipp på transporten, er det også en fordel med hensyn til energieffektivisering, sier Vestmoen.

Energieffektivisering

En liter diesel inneholder omtrent 10 kWh. Hvis denne transporten hadde vært en dieselbil, kan det tenkes at den ville ha brukt 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil.
– Den elektriske lastebilen klarer seg med ett forbruk på 15 kWh/mil. Det betyr at den er 2,3 ganger mer energieffektiv, sier Sundbrei. Ved 100 000 km/året, vil den elektriske lastebilen bruke 200 000 kWh mindre energi enn en tilsvarende diesel lastebil. Det tilsvarer det årlige energiforbruket til ti gjennomsnittlige eneboliger i Norge.

Fakta om oppgraderingen av Faslefoss kraftverk

Frem til midten av juli 2025 skal Faslefoss kraftverk, som ble satt i drift i 1980, totalrehabiliteres for å sikre økt ytelse og stabil drift. Arbeidet innebærer blant annet nytt løpehjul og oljetrykksanlegg, rehabilitering av generator, nytt kontroll- og apparatanlegg, ny transformator, ventilasjonsanlegg, overflatebehandling av mekaniske komponenter i vannveien og etablering av nytt redningsrom.

logo
Bjørn Laberg