Togene er kjøpt inn av Norske tog, som nå jobber tett med det franske selskapet Alstom for å gjøre forsinkelsen så kort som mulig.
– Vi er skuffet over at det har oppstått en ny forsinkelse i prosjektet. Det har hele tiden vært en stram tidsplan. Vi gjør nå alt vi kan for å sikre at leveransene i prosjektet kommer så raskt som mulig. Vi forventer at Alstom gjør det samme og forserer fremdriften der de har muligheter. Det sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.
Forsinket for andre gang
Togene ble første gang forsinket på grunn av at Alstom hadde utfordringer med sine underleverandører, samt utfordringer i selve produksjonen. Norske tog fikk et nytt varsel om en forsinkelse, og Alstom begrunner dette med en 12 ukers forsinkelse i testprogrammet.
– Vi mener at det ikke er en rimelig grunn til en forsinkelse på sju måneder, slik Alstom har varslet. Dette følger vi tett opp. Samtidig ser vi i ettertid at vi burde vært mer kritiske til Alstoms stramme testplan. Dette for å ha en mer balanse mellom behovet for rask testing og hensynet til å ha en gjennomførbar plan, sier Risan.
Problemer i Europa
Også andre store togselskap i Europa med bestillinger hos Alstom opplever forsinkelser i prosjektene. Dette rammer flere togaktører i Europa. Det er godt kjent at det tidligere har vært utfordringer i de globale forsyningslinjene. Dette er knyttet til krigen i Ukraina, som har gjort at blant annet togprodusentene sliter.
– Norske tog har en tett dialog med Alstom om situasjonen og jobber for å sikre så god fremdrift som mulig i prosjektet, gitt de oppståtte utfordringene. Jernbanedirektoratet er tett koblet på og operatøren Vy holdes løpende orientert om forsinkelsene. Norske tog vurderer hvilke konsekvenser dette vil få for kontrakten, sier Risan.