Den 55 meter lange aluminiumsbrua består av fire store «puslespillbrikker» som må klaffe helt perfekt før de sendes til Trondheim.
Hva gjør man når man skal sjekke om hovedelementene til en bru er korrekt dimensjonert? Som et enormt puslespill foretar man en prøvemontering for å se om brikkene passer sammen! Nylig ble de fire hovedelementene til Hangarbrua prøvemontert i fabrikken hos Leirvik AS på Stord.
Hangarbrua ferdig prøvemontert
Prøvemonteringen innebar en fullstendig sammensetning av brua for å sikre at alle deler passer perfekt sammen før den endelige installasjonen i Trondheim sommeren 2025. Video: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen.
Sparer tid og penger
Hangarbrua er 55 meter lang, 9 meter bred og veier 60 tonn. Hele brua er laget av aluminium, og brudekket er 100 % resirkulert med materiale fra den nedlagte oljeplattformen Gyda. Leirvik AS bygger Hangarbrua for Statens vegvesen, og byggingen startet i mai 2024.
Hangarbrua er en gang- og sykkelbru som inngår som en del av Miljøpakkeprosjektet Gildheim-Pirbrua (Hovedsykkelruter i Trondheim).
Hangarbrua blir prøvemontert
I denne filmen kan du se hvordan Hangarbrua ble prøvemontert i fabrikken hos Leirvik AS på Stord. Video: Leirvik AS.
Prøvemonteringen innebar en fullstendig sammensetning av brua for å sikre at alle deler passer perfekt sammen før den endelige installasjonen i Trondheim sommeren 2025.
Geir Mosaker, prosjektleder i Leirvik AS forklarer at det er både praktisk og lønnsomt å prøvemontere bruelementene mens de ennå befinner seg i fabrikken:
Prøvemonteringen gir oss muligheten til å kunne gjøre justeringer mens bruelementene fremdeles er i fabrikken under «kontrollerte» former. Det er enklere for oss å kunne utføre tilpasninger og forbedringer mens brua fremdeles befinner seg her på Vestlandet, enn om vi skulle avdekke feil eller mangler etter at brua har ankommet Trondheim. Det er tunge elementer som må løftes opp. Her i fabrikkhallen har vi full kontroll med fastmonterte heisekraner og nødvendig verktøy, utstyr og fasiliteter tilgjengelig.
I fabrikken jobber vi under tak og i et kontrollert miljø, mens i Trondheim måtte vi ha utført justeringer utendørs, noe som er mer krevende og væravhengig. Prøvemonteringen var nyttig og sørger for at vi får en smidig og effektiv sammensetning av bruelementene i Trondheim. Det sparer både tid og penger, fastslår han.
Prøvemonteringen kan betraktes som en kvalitetskontroll for å kontrollere størrelser og dimensjoner, at de geometriske elementene stemmer, og at brua tilfredsstiller kravene til tålegrense for belastning.
– Under prøvemonteringen kontrollerte vi hovedbærestrukturen, eller hoveddelene til brua. De mindre kritiske elementene, som for eksempel rekkverk kommer til å bli montert direkte i Trondheim, forklarer Mosaker.
– Vi er stolte av samarbeidet med Statens Vegvesen på Hangarbrua i Trondheim, sier Helge Gjøsæter, adm.dir. ved Leirvik AS.
– Dette prosjektet representerer et betydelig steg i den langsiktige satsingen vår på infrastruktur og dedikasjonen vår til å utvikle bærekraftige og kostnadseffektive løsninger for brukonstruksjoner i aluminium, sier han.
Millioner av arbeidstimer uten fraværsskader siden 2019
– Statens vegvesen er takknemlige for det gode samarbeidet med Leirvik AS, og jeg ønsker å berømme dere for deres målrettede og gode arbeid med helse, miljø og sikkerhet, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen. Det er virkelig flott at Leirvik AS totalt i alle prosjekt har gjennomført millioner av arbeidstimer siden sist fraværsskade som var i januar 2019. I Hangarbru-prosjektet har det ikke vært noen uønska hendelser. Dere er et forbilde for bransjen. Slik skal det være!
Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik stemmer i og roser Leirvik AS for jobben de har utført så langt:
Gratulerer med vel gjennomført prøvemontering! Dere har utført en fantastisk jobb og levert en nydelig aluminiumsbru. Det er flott å se så mye engasjement og så godt samarbeid mellom alle partene i dette prosjektet. Jeg gleder meg til fortsettelsen!
Hvilket arbeid gjenstår etter prøvemonteringen?
– Aluminium er et vedlikeholdsfritt materiale som ikke ruster og trenger derfor ikke å males, men brua ser litt flekkete ut, skal brua se slik ut?
– Nei, vi skal overflatebehandle deler av brua mens den fremdeles befinner seg på Stord. Siden Hangarbrua blir et viktig blikkfang i bybildet, har prosjektet bestemt at synlige deler skal sandblåses slik at den får et matt og fint overflateuttrykk. Dette vil vi utføre i januar og februar, sier Mosaker.
I mars 2025 sender Leirvik AS de fire brudelene med båt til Trondheim. Der vil delene bli transportert videre med lastebil til anleggsområdet på Leangen, hvor delene skal monteres sammen før hele den ferdige brua heises på plass ved hjelp av en beltekran i juni 2025.
Prøvemonteringen av Hangarbrua kan oppsummeres i fem hovedtrinn
- Passform og justering: Alle komponenter av brua blir satt sammen for å sikre at de passer perfekt sammen. Dette inkluderer sjekk av bolthull, skjøter og andre tilkoblingspunkter.
- Strukturell integritet: Det har blitt gjennomført nødvendig sveiseinspeksjon for å sikre at brua kan tåle de belastningene den vil bli utsatt for, både under montering og i bruk.
- Kvalitetskontroll: Materialer og utførelse blir nøye inspisert for å sikre at de oppfyller de nødvendige standardene og spesifikasjonene.
- Monteringsprosedyrer: Prosedyrene for montering blir gjennomgått og optimalisert. Dette inkluderer bruk av riktig utstyr og teknikker for å minimere risikoen for feil under den faktiske installasjonen.
- Sikkerhet: Sikkerhetsaspekter blir vurdert for å sikre at monteringen kan utføres trygt for alle involverte
Aluminium- et «grønt» materialvalg
Cato Dørum, leder for forsknings – og utviklingsprogrammet FjordX i Statens vegvesen forteller at Hangarbruprosjektet er et viktig pilotprosjekt for Statens vegvesen. FjordX jobber med å utvikle kostnadseffektive og miljøvennlige konstruksjoner. Erfaringene fra Hangarbruprosjektet vil gi verdifull innsikt i bruken av resirkulert aluminium i fremtidige byggeprosjekter, både i Norge og internasjonalt.
– Vi jobber med å finne mer bærekraftige materialvalg i våre bruprosjekter. Aluminium har mange egenskaper som gjør det attraktivt, også med tanke på klimagassregnskapet, sier han.
Aluminium er for Hangarbrua det «grønneste» materialvalget, siden norsk, kortreist, gjenvunnet aluminium som kan gjenbrukes, betyr reduksjon av klimagassutslipp i hele livssyklusløpet til konstruksjonen fra produksjon/bygging og til drifts- og vedlikeholdsfasen.
Hangarbrua er designet for å være vedlikeholdsfri i opptil 100 år, takket være bruken av aluminium som ikke ruster. Den lette konstruksjonen gjør det mulig å installere brua med en enkelt kran, noe som reduserer installasjonstiden og minimerer forstyrrelser for togtrafikken ved Leangen stasjon.
– Vi kommer til å bruke erfaringene fra Hangarbruprosjektet videre når vi skal planlegge fremtidige, lengre bruer som skal bære trafikk. Hittil har vi manglet nok kunnskap om egenskapene til aluminium, og om det egner seg til bruk i store brukonstruksjoner, forklarer Dørum.
– Hangarbrua er et banebrytende prosjekt, som ikke bare vil forbedre infrastrukturen i Trondheim, men også sette en ny standard for bærekraftige brukonstruksjoner, sier han.
Torstein Ryeng, prosjektleder for Vegvesenets Miljøpakkeprosjekter i Trondheim opplever stor interesse fra andre aktører både i Norge og internasjonalt som ønsker å vite mer om Hangarbrua.
– Det er spennende at Hangarbrua vekker såpass stor interesse, også utenfor Norge. Det er inspirerende å få bidra til å øke kunnskapen om bruk av aluminium med den relativt korte brua, sier han.
Les også artikkelen Denne brua kan utløse et nytt industrieventyr for Norge
Dette er de involverte partene i Hangarbruprosjektet
Leirvik AS har også prosjektert brua sammen med COWI. Leirvik AS samarbeider dessuten med Hydro og Aker Solutions om det resirkulerte brudekket. Statens vegvesen samarbeider tett med SINTEF og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), hvor Vegvesenet er partner i «SFI Physmet», som er et senter for forskningsdrevet innovasjon ved NTNU. Winsnes Maskin og Transport utfører grunnarbeidene for Hangarbrua.