Aktuelt

– Vår viktigste oppgave fremover er å bli 100 prosent sirkulære

Bildet: Administrerende direktør i Hunton, Arne Jebsen

Den første bærekraftrapporten til Hunton er publisert. Foreløpig er rapporteringen en selvpålagt oppgave, men ambisjonene er høye, melder selskapet.

Tre år før rapporteringsplikten trer i kraft ønsker byggevareprodusenten å vise status i arbeidet med miljømessige, sosiale og økonomiske forhold, og konkretisere veien videre.

– Bærekraft har vært viktig for Hunton i mange år, men det er først i år at vi har utarbeidet en egen bærekraftrapport, sier administrerende direktør Arne Jebsen.

Mer karbonlagring enn direkte utslipp

Alle Huntons egenproduserte produkter består hovedsakelig av trefiber fra granflis, som er et biprodukt fra sagbruk med en transportavstand til fabrikken på ca. 50 km i snitt. Akkurat som grantreet i skogen lagrer trefiber karbon.

–  Produktene våre fortsetter lagringen av karbon så lenge de er i bruk. I alt 53.600 tonn CO2e lagres i produktene vi produserte i fjor, mens summen av vårt direkte utslipp fra produksjon og energiforbruk var 5.703 tonn CO2e. Dette er likevel ingen hvilepute for oss. Vi har store ambisjoner og mange tiltak vi jobber med. Vi skal hele tiden bli bedre på de direkte og indirekte aktivitetene våre, og drive virksomheten med minst mulig klimafotavtrykk, sier Jebsen.

Oppfattes grønne av kundene

Tidligere i år avdekket bransjeundersøkelsen Byggevarebransjen i fokus 2022, utført av Jarl Thorstensen på oppdrag fra bransjen, at markedet assosierer Hunton med det grønne skiftet. Her plasserte både utførende byggmestere og byggevareforhandlerne Hunton øverst på listen.

 – Vi ser at tre- og isolasjonsprodusenter oppfattes som bærekraftige. Vår viktigste oppgave fremover er å bli 100 prosent sirkulære, og her har vi mange gode og spennende prosjekter på gang, sier Jebsen.

Mer mangfold

Snittalderen blant de ansatte var 44,5 i år, men aldersgruppen under 35 år øker. Kvinneandelen er fortsatt lav med 15 prosent, men over snittet sett med bransjeøyne. I alt 17 nasjonaliteter er representert.

–  Vi ønsker oss flere kvinnelige jobbsøkere og fokuserer på å være en attraktiv arbeidsplass for alle.  For å kunne tilby språk- og arbeidspraksis har vi en god tradisjon for å samarbeide med ulike kompetansesentre, noe vi vil fortsette med, sier Jebsen.  

Sterk vekst i inn- og utland

Hunton Fiber AS oppnådde driftsinntekter på 700 millioner kroner i 2022, som er en økning på 15,9 prosent fra året før. I Norge bidro lanseringen av Hunton Komplett sterkt – en tjeneste som gir raske pris- og mengdeestimat på byggeprosjektene. Sterkest var veksten i Sverige med 24 prosent, men alle konsernets hovedmarkeder styrket seg fra 2021. Selskapets eksportandel for egenproduserte produkter er nå på 60 prosent.

Bildet: Hunton-fabrikken på Gjøvik

Nøkkeltall Hunton Fiber Konsern:

MNOK                  2022      2021
Omsetning          700        604
EBITDA                  71          52
Driftsresultat         52         33
Årsresultat             41         25

Om Hunton:

Hunton er en av Nordens ledende produsenter av produkter og løsninger som i all hovedsak er basert på trefiber. Flisen Hunton benytter er et biprodukt fra trelastproduksjon, og er 100% PEFC-sertifisert. Hunton ble etablert på Gjøvik i 1889. For å øke konkurransekraften innen biobasert vareproduksjon og sirkulærøkonomi arbeider selskapet nå aktivt med å utvikle Skjerven Biopark sammen med blant annet Gjøvik Kommune, Eidsiva Bioenergi og NTNU.

Selskapet eies av familiene Jebsen og Mowinckel i tillegg til ansatte.

logo
Bjørn Laberg