SVERIGE: For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. «MF Estelle» ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.
Historisk
– Dette er en stor milepæl for et 150 år gammelt nordnorsk rederi. Både i Torghattens historie, men også den som gjelder kollektiv mobilitet generelt, sier Stein Andre Herigstad-Olsen, administrerende direktør i Torghatten AS.
Når den utslippsfrie, elektriske, autonome passasjerfergen «MF Estelle» torsdag 8. juni setter kursen mot det første stoppet på den nye sjøruten i Riddarfjärden i Stockholm er det ifølge Herigstad-Olsen en begivenhet som vil skrive seg inn i historien.
ledende på digital sikkerhet
– Estelle er en pioner. Hun er bærekraftig og grønn. Hun representerer løsningen på kø og overbelastning. Kanskje blir hun til og med en trendsetter som kan få flere til å droppe bilen og sykle eller gå. Teknisk sett er hun også en pioner: elektrisk, selvkjørende og uten behov for en menneskelig kaptein om bord. I tillegg er hun ledende når det gjelder digital sikkerhet. Dette er helt avgjørende for oss i Torghatten, sier Stein Andre Herigstad-Olsen og fortsetter:
– Vi er stolte av å være med på å sjøsette den første kommersielle, utslippsfrie, elektriske, autonome passasjerfergen i verden. Og det er spesielt stas å gjøre det midt i en skandinavisk storby. Det er ikke lenge siden dette virket ganske urealistisk, så det får pulsen til å slå litt raskere enn vanlig. Det er virkelig banebrytende, sier Herigstad-Olsen.
Vil revolusjonere passasjermobilitet
«MF Estelle» blir satt i vanlig drift allerede mandag 12. juni. I begynnelsen vil ferjen gå med fire avganger i timen, men etter hvert vil ha åtte ganger i timen, 15 timer i døgnet. Hver dag. Den reduserte driftsplanen i oppstartsfasen er for å optimalisere energiforbruk og kjøremønster.
MF Estelle er utstyrt med avansert autonom teknologi som har sitt opphav fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. I begynnelsen vil det være en operatør med om bord, men etter hvert skal ferjen være helt selvkjørende og overvåkes fra land.
snarveier over urbane vannveier
Det er det norske rederiet Torghatten som skal drifte ruten og som står bak satsingen som frontes under merkevarenavnet Zeam. Zeam står for Zero Emission Autonomus Mobility og er en referanse til at tjenesten skal «sy sammen» byen. Fergen er bygget ved verftet Brødrerne Aa i det norske tettstedet Hyen, og den autonome teknologien leveres av selskapet Zeabuz.
– Vår visjon er å skape snarveier over urbane vannveier. Vi ser for oss et nettverk av ubemannede og autonome ferger som skaper virtuelle broer. Tanken er å knytte bydeler sammen på en rimelig og miljøvennlig måte – og at vi skal gjøre dette i små og store byer i hele verden, sier Erik Dyrkoren, CEO i Zeabuz, og fortsetter:
– Målet er at vi står bak autonome, utslippsfrie passasjerferger i minimum 7 byer innen 2025, gjerne i samarbeid med Torghatten. Vi jobber for å radikalt endre måten vi tenker på mobilitet på, sier Dyrkoren.