Infrastruktur

Sporveien tester ut kameraovervåking av T-baneinfrastrukturen

Avbildet er en arbeidsmaskin. På denne maskinen skal kameraløsningen festes.

Med kamera montert på en skinnegående arbeidsvogn er målsetningen å forbedre vedlikeholdet av T-baneinfrastrukturen, inkludert skinnegang, plattformer, vegetasjon og belysning.

Bedre planlegging og mer effektivt vedlikehold

Å ta godt vare på T-baneinfrastrukturen er avgjørende for å opprettholde en stabil og punktlig tjeneste.

T-banenettet i Oslo strekker seg over 87 kilometer med dobbeltsporet trase og betjener daglig flere hundre tusen reisende. For å sikre en stabil og punktlig tjeneste er det avgjørende at infrastrukturen holdes i topp stand. I dag har Sporveien ansatte som med jevne mellomrom går langs alle T-banestrekningene til fots for å kartlegge tilstanden.

– Med bruk av kamera kan vi redusere behovet for dette og frigjøre ressurser til andre vedlikeholdsoppgaver. Kameraovervåkingen vil gi oss hyppigere og mer oppdaterte bilder av tilstanden på linjene, noe som er vanskelig med manuelle inspeksjoner. Ved å bruke bilder som tas jevnlig av kameraer, kan vi planlegge og gjennomføre vedlikeholdsarbeid mer effektivt, forteller leder porteføljestyring og forretningsutvikling hos Sporveien Birger Gråthen.

Denne metoden gjør også at skader og andre problemer oppdages før de utvikler seg, noe som gir mulighet til å jobbe mer preventivt og unngå at små problemer blir større utfordringer.

– Bildene vil føre til at vi kan utføre mer vedlikehold i de få timene vi har mellom siste T-bane om kvelden og første om morgenen. På sikt kan dette bidra til færre forsinkelser og en mer pålitelig T-bane, utdyper Birger.

Personvern og anonymisering av bildene

For å sikre personvernet og respektere naboenes rett til privatliv, har Sporveien funnet en måte å ta bilder på som ivaretar disse hensynene langs T-banelinjene. Når kameraene registrerer personer i nærheten av skinnegangen, anonymiseres bildene før noen får tilgang til dem.

– Algoritmer fjerner personer fra bildene, og utendørsområder som skoler og private hager blir uskarpe. Dette sikrer at personvernet til T-banelinjenes naboer, reisende og publikum ivaretas, forteller Birger.

Originale bilder slettes etter anonymisering, og de anonymiserte bildene lagres kryptert. Bildedatainnsamlingen vil foregå på dagtid, utenom rushtid, frem til 31. oktober i år.

– Etter denne perioden vil vi vurdere videreføring, avslutning eller utvidelse av prosjektet, sier Gråthen.

For mer informasjon om kameraløsningen, besøk Sporveiens nettside: Kameraovervåking av T-baneinfrastrukturen (sporveien.no)

logo
Bjørn Laberg