Aktuelt

Sporveien T-banen til topps i stor bærekraftundersøkelse

Bildet: F.v. Per Magne Mathisen, administrerende direktør Sporveien T-banen, Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien, Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI. Foto: Sporveien

Forbrukerne mener Sporveien er best i Norge på bærekraft, ifølge forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer. Det er Sporveien T-banen som går til topps i den stor bærekraftundersøkelse i 2024.

Også i 2020, 2021, og 2023 gikk Sporveien T-banen av med seieren i «bærekraftbarometeret», mens det i 2022 var Sporveien Trikken som gikk til topps.

I Norsk Bærekraftbarometer 2024 er det Sporveien T-banen som igjen vinner den gjeve bærekraftprisen, mens Sporveien Trikken endte på andreplass i årets kåring.

– Dette er en helt fantastisk annerkjennelse fra norske forbrukere, som nok en gang mener at Sporveien er Norges mest bærekraftige virksomhet. Det forplikter! Og vi i Sporveien skal fortsette å bidra til bærekraftige løsninger for samfunnet. Sporveiens visjon er «bærekraftig mobilitet for alle», og i det ligger det at det aller viktigste vi kan bidra med er å gjøre det enda mer attraktivt å reise kollektivt, utslippsfritt. På den måten bidrar vi til å gjøre Stor-Oslo enda mer miljøvennlig, sier en stolt konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule, og legger til:

– Sporveien skal skape en bedre by for alle. Gjennom å få flere til å velge bærekraftige mobilitetsløsninger frigjør vi også areal til å skape attraktive og grønne byrom for hele byens befolkning. Samtidig skal vi også ta ansvar for sosial og økonomisk bærekraft blant annet gjennom samfunnsoppdraget vårt – mer kollektivtrafikk for pengene. Det betyr å frakte flest mulig fornøyde passasjerer dit de vil – raskt, trygt og til minst mulig kostnad for samfunnet og miljø.

– Passasjerene har tillit til oss som den miljøvennlige løsningen

I 2024 har Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat Norge, for femte gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundens ståsted. Målingen er en del av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer som i snart 30 år har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Forbrukerne har vurdert hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted, innenfor tre hoveddimensjoner av bærekraft:

  • Økonomisk bærekraft
  • Miljømessig bærekraft
  • Sosial bærekraft

I tøff konkurranse med de øvrige virksomhetene, er det altså Sporveien T-banen som er kåret til den aller mest bærekraftige virksomheten i Norge sett med forbrukernes øyne i 2024.

– Bærekraftbarometeret dokumenterer tilliten passasjerene har til oss som den miljøvennlige løsningen også på byens fremtidige transportbehov. I Sporveien T-banen jobber vi hver eneste dag for å tilby bærekraftig mobilitet for alle i form av T-banereiser. Denne anerkjennelsen gir oss motivasjon til å fortsette det viktige arbeidet med å tilby miljøvennlige kollektivreiser for stadig flere. Vi jobber nå for å gjøre T-banen, om mulig, enda mer attraktiv for at enda flere skal kunne reise miljøvennlig i årene som kommer, sier Per Magne Mathisen, administrerende direktør i Sporveien T-banen.

– Gode på å kommunisere hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn

Sporveien konkurrerte med over 150 andre virksomheter, da norske forbrukere fikk si sin mening om hvor fornøyde de er med bærekraftarbeidet til bedrifter de kjøper varer og tjenester av.

– Bedrifter får en større effekt av sin bærekraftsatsning hvis de klarer å opplyse forbrukerne sine på en enkel og oversiktlig måte. Virksomheter kan ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Det er helt avgjørende for at vi skal lykkes med å dreie nordmenns forbruk over i en mer bærekraftig retning. Her lykkes Sporveien tydelig bedre enn andre virksomheter siden de igjen, for femte året på rad, vurderes som de mest bærekraftige av norske forbrukere, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.

F.v. Ellen Rogde, administrerende direktør Sporveien Trikken, nr. 2 i Norsk Bærekraftbarometer 2024, Per Magne Mathisen, administrerende direktør i Sporveien T-banen, nr. 1 i Norsk Bærekraftbarometer 2024, Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien og Pål Silseth, BI. Foto: Sporveien
F.v. Ellen Rogde, administrerende direktør Sporveien Trikken, nr. 2 i Norsk Bærekraftbarometer 2024, Per Magne Mathisen, administrerende direktør i Sporveien T-banen, nr. 1 i Norsk Bærekraftbarometer 2024, Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien og Pål Silseth, BI. Foto: Sporveien

Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2024

  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 4 690 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 15 978 bedriftsvurderinger
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 155 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2024
  • Fullstendige resultatlister er tilgjengelige på: https://www.bi.no/forskning/norsk-barekraftbarometer/

Topp 10: Norsk Bærekraftbarometer 2024

PlasseringBedrift
1Sporveien T-banen
2Sporveien Trikken
3Tibber
4NAF
5Finn.no
6Norsk Tipping
7Volvo
8Flytoget
9Toyota
9Bilia
logo
Bjørn Laberg