– Klart vi blir stolte og glade, sier Hege D. Olsnes, som leder Sopra Steria Business Consulting, da hun tok imot prisen på vegne av selskapet, og legger til:
– Vi har over 3000 dyktige og hardtarbeidende konsulenter som legger ned en stor innsats hver eneste dag for å gjøre en forskjell for samfunn og næringsliv. Å få denne prisen bekrefter at den jobben vi gjør blir godt lagt merke til og verdsatt, og det inspirerer.
Konsulentprisen deles ut i samarbeid med Virke og Konsulentguiden, og har blitt delt ut siden 2007. En jury velger ut finalistene, og deretter vurderes tjenestene til de ulike konsulentselskapene av over 1500 kjøpere av konsulenttjenester. De andre nominerte i årets kåring var AFF, EY og IBM.
– Vi setter også ekstra pris på å motta prisen når vi er i så godt selskap. Vi har mange dyktige konkurrenter, og det gjør at vi hele tiden må strekke oss for å bli bedre, sier Olsnes.
Mange år i toppen
Anne Cathrine Røste, gründer av Konsulentguiden, sier at vurderingskriteriene for å vinne årets konsulentselskap var: konsulentenes faglige kompetanse, tjenestenes bidrag til å løse kundenes utfordringer, kompetanseoverføring til kunde og konsulentenes evne til å levere til fastsatte mål.
– Siden oppstarten av Konsulentprisen i 2007 har Sopra Steria ligget i toppskiktet på alle de parameterne Konsulentguiden måler innenfor management consulting og IT-rådgivning, sier hun.
I juryen begrunnelse står det at Sopra Steria i en årrekke har vært blant Norges mest fremragende konsulentselskaper, og er ledende innen digitalisering, innovasjon og bærekraft. Sopra Steria, som også har EGGS Design og Sopra Steria Footprint med på laget, bistår norske virksomheter i privat og offentlig sektor med den bærekraftige, grønne omstillingen og digitalisering.
Selskapet har hatt en kraftig vekst, og har nå mer enn 3300 medarbeidere i Norge og en omsetning på over 4 milliarder kroner i 2022. Sopra Steria har i flere år blitt rangert som en av Norges beste arbeidsplasser.
Ettertraktet kompetanse
Sopra Steria bistår store private selskaper og offentlige virksomheter med deres omstilling, gjennom å tilby ende-til-ende-kompetanse innen virksomhetsutvikling, teknologikompetanse, digitalisering og drift.
De siste ti årene har selskapet femdoblet omsetningen og hatt en formidabel vekst i antall ansatte. Hege D. Olsnes sier at selskapets kompetanse innen kombinasjonen digitalisering, innovasjon og bærekraft er svært ettertraktet i markedet.
– Twin transition, altså kombinasjonen av den digitale og grønne omstillingen, er relevant for alle virksomheter – og her er det behov for hastighet. Det er blant annet her vi kommer inn. Både for å bistå våre kunder med å legge strategien for fremtidens virksomhet, og hvordan du gjennomfører den på best mulig måte, sier Olsnes.
– Vi er kundens strategiske partner, og rådgir og utfordrer dem for å bli konkurransedyktige fremover. Skal de lykkes, så må de bli det vi kaller «fremtidens virksomhet». Sopra Steria har tyngde innen både forretning og teknologi, noe som er en forutsetning for å hjelpe kundene med å lykkes med digital og grønn omstilling.
– Vi tilbyr en stor faglig bredde i selskapet. Våre tverrfaglige løsninger øker verdiskapningen vi leverer sammen med kundene våre, og det skiller oss ut i markedet. Vi har mer enn 350 forretningsrådgivere, og vi er også Skandinavias ledende design- og innovasjonsmiljø med over 200 konsulenter. Vårt applikasjonsutviklings- og forvaltningsmiljø teller mer enn 1000 konsulenter.
– Vi hjelper både nasjonale og internasjonale kunder med IT- infrastruktur, skyen, sikkerhetsrådgivning og Managed Services, også her har vi mer enn 1600 konsulenter. Det betyr at vi har bredde og muskler som få kan matche, sier hun.
Olsnes trekker fram dyktige og engasjerte medarbeidere, sterke og rause fagmiljøer, og tydelige, tilpasningsdyktige ledere som viktige faktorer for Sopra Sterias suksess.
– Vi har som mål å være Norges beste sted å jobbe for konsulenter. Da må vi skape en god arbeidsplass der folk kan vokse og utvikle seg både faglig og sosialt, og hvor våre medarbeidere får brukt kompetansen sin til å levere gode løsninger som gir verdi både for kundene og samfunnet, sier hun.