STATSBUDSJETTET 2025

– Slik får vi mer for hver statsbudsjettkrone

Bildet: Grete Aspelund, leder for NCC Industry

KRONIKK: Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 inneholder en gledelig økning til vedlikehold av både statlige og fylkeskommunale veier. Men hvis det norske totalforsvaret skal styrkes, slik regjeringen maner til, vil det kreves mer.

Av Grete Aspelund, Head of Business Area, NCC Industry

Vedlikehold av veier

Vi er positive til økningen i bevilgningene til drift og vedlikehold av veiene, med 10,8 milliarder til riksveiene og en økning på 11,4 % til fylkesveiene. I prosent ser økningen bra ut, men med et vedlikeholdsetterslep for vei på 40 milliarder kroner er vi langt unna mål.

Men et like viktig poeng er at Statens Vegvesen, Nye Veier og fylkeskommunene må involvere bransjen tidligere i planprosessene enn det vi ser nå. I årene fremover må vi utnytte hver budsjettkrone maksimalt, og da er det avgjørende at offentlig og privat sektor samarbeider tettere. Vi kan alltid ønske oss mer penger, men oppdaterte metoder for samarbeid er enda viktigere.

Byggenæringen er en del av løsningen, og da må vi tenke samspill og tidlig involvering. Vår påstand er at det vil sikre mer effektiv bruk av ressursene og høyere kvalitet på vedlikeholdet, og dermed gi millionbesparelser. Penger som i sin tur kan brukes til å styrke totalberedskapen.

Beredskap

Forsvaret er blant vinnerne i årets budsjett. De 50 millionene som er satt av til militær mobilitet på fylkesveiene er et viktig tiltak, spesielt med tanke på de 14 kritiske broene som skal rustes opp. Forsvarets mobilitet avhenger av kommunale veier, og manglende investeringer her kan få konsekvenser for totalberedskapen.

For i dag er nær 30 prosent av norske veier i dårlig stand. Da blir Forsvarets mobilitet og evne til å reagere, raskt hindret av veier som ikke tåler belastningen. Her mener vi at samspillet med entreprenører blir avgjørende. Næringslivet må spille en større rolle i planleggingen og utformingen av militær mobilitet, slik at midlene brukes smart og effektivt.

Investeringer i infrastruktur

Regjeringen prioriterer 95,2 milliarder til NTP, og vi ser det som positivt at prosjekter som Arna-Stanghelle og E45 Kløfta i Finnmark får oppstartsmidler. For NCC er det avgjørende at regjeringen gir tydelige signaler om at prioriterte prosjekter raskt settes i gang.
Igjen: Tidlig involvering av bransjen i planleggingsfasen er kritisk for å sikre både forutsigbarhet og riktig bruk av midlene.

Energi og miljøtilpasninger

Når Norge nå skal rustes opp, er det avgjørende at det skjer på en måte som gir minst mulig klimapåvirkning. Derfor er vi fornøyde med regjeringens klare satsing på energieffektivisering i byggebransjen.

Enovas 1,2 milliarder kroner til elektrifisering av tunge kjøretøy er et viktig tiltak, og vi ser positivt på at 1,6 milliarder går til oppfølging av handlingsplanen for energieffektivisering. At 27,4 millioner kroner er satt av til pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser, er et viktig skritt mot en mer bærekraftig byggebransje.

Samtidig er det viktig å huske at det i bygg- og anleggsbransjen et størst CO2-gevinst å hente i produksjonen av viktige innsatsfaktorer som stål, betong og asfalt. NCC er glade for å ha redusert CO2-utslipp i eksempelvis asfaltproduksjonen vår med opptil 70% de seneste årene. Elektrifiserte kjøretøyer utgjør bare en svært liten andel av dette.

Oppsummert ser vi at økt norsk totalberedskap krever økte investeringer. Men aller størst er behovet for tettere samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Vi ønsker å være en del av løsningen, og da må vi tenke samspill og tidlig involvering. For å få mest mulig vei og vedlikehold for hver krone.

logo
Bjørn Laberg