Infrastruktur

Skifter ut gjenstående wire-rekkverk langs E6 Kløfta-Gardemoen

Bildet: Arbeidene med å skifte ut rekkverk er allerede godt i gang. Foto: Statens vegvesen.

Den 8 kilometer lange strekningen er siste del av E6 mellom Drammen og Gardemoen som fortsatt har wire-rekkverk.

Wire-rekkverket som gjenstår på strekningen E6 Kløfta-Gardemoen fjernes og det monteres nytt skinne-rekkverk i midtdeler. Dette er spesielt gode nyheter for motorsyklister, hvor bransjeorganisasjonene over lang tid har engasjert seg for å få skiftet ut wire-rekkverkene.

Slik blir trafikkavviklingen

Arbeidene er i gang og går over cirka 10 uker. Alt arbeid utføres på natt mellom klokken 21:00 og 06:00, og mens det arbeides stenges kjørefelt nærmest midtdeler i begge kjøreretninger. Tillatt hastighet reduseres til 50 km/t. Det oppfordres til å respektere skilting og redusere hastigheten. Sikkerheten til trafikantene og de som arbeider på veien er det aller viktigste. 
 
Arbeidene utføres av entreprenør Veisikring AS/Garda Road Safety AS.

Viktig tiltak for sikkerheten til motorsyklister

Veisikringsutstyr har over lengre tid vært et fokusområde knyttet til trafikksikkerhet, spesielt for motorsyklister. Dette trafikksikkerhetstiltaket sees også i sammenheng med antall mc-ulykker som har vært hittil i år. 
 
I 2006 ble det besluttet at det ikke skulle settes opp flere wirerekkverk i Norge, av hensyn til motorsyklistenes sikkerhet. Wire-rekkverk har skinne/rør/wire som ofte sitter så høyt at motorsyklister ved en velt sklir under rekkverket og bråstopper i stolpene, og ikke minst kan wirene i et wire-rekkverk påføre motorsyklister store skader.  

logo
Bjørn Laberg