Miljø

Sju nye ladestasjoner skal sette fart på elektrisk tungtransport

Foto: Øystein Lie/Enova SF Enova SF

Enova har i dag innvilget støtte til utbygging av sju nye ladestasjoner for tunge kjøretøy langs norske riksveier, gjennom støtte programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».

Korrigering:

Det ble opprinnelig kommunisert at Enova tildelte støtte til 10 ladestasjoner. På grunn av en feil i saksbehandlingen måtte Enova imidlertid korrigere tilsagnet til tre ladestasjoner i denne søknadsrunden. Teksten i pressemeldingen, samt kart og tabeller, er nå justert i henhold til riktig antall. Les mer om korrigeringen i slutten av teksten.

Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner, med tilsammen 276 ladepunkter. 

– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).

– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig, legger Sandvik til.

Sentrale strekninger

Til sammen vil prosjektene som er tildelt midler sørge for grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene i Sør-Norge. I tillegg er det i denne runden tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.

–  Dette vil gi en viktig forbedring i infrastrukturen for elektriske kjøretøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

 – Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier Nygård.  

 Økende interesse

Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.

– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

– Dette er et viktig steg for å redusere utslippene fra transportsektoren. Grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene er avgjørende for den nødvendige omstillingen vi skal gjennom mot lavutslippssamfunnet, sier han.

Nødvendig infrastruktur

Formålet med Enovas støtteprogrammer er å legge til rette for en raskere overgang til elektrisk tungtransport.

Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.  

– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri vegtransport i Enova.  

Fakta om støtteprogrammet «underveislading for tunge kjøretøy»:

  • Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
  • Dette skal muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde.
  • Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene.
  • Det er stilt betydelige krav til utforming av stasjonene. De skal ha en god standard med minst fire ladepunkt som kan levere minimum 350 kW kontinuerlig per ladepunkt samtidig. Det bør også være tilgang på nødvendige fasiliteter som minimum døgnåpne toaletter, samt mattilbud, hvilerom og/eller dusj.
     

(Kilde: Enova)

Korrigering: 

Det ble opprinnelig kommunisert at Enova tildelte støtte til 10 ladestasjoner. På grunn av en feil i saksbehandlingen måtte Enova imidlertid korrigere tilsagnet til tre ladestasjoner i denne søknadsrunden. Etter at feil ble avdekket, skal det korrekte tallet være sju ladestasjoner. 

De to eierselskapene bak de tre aktuelle ladestasjonene som ikke får tilsagn i denne runden fikk tidlig melding om feil fra Enova. Enova har videre kommunikasjon direkte med disse selskapene.

– Vi beklager feilen som har skjedd, og vi vil se nærmere på våre prosedyrer for å unngå at dette skjer igjen, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

– Det er heldigvis sjeldent at slike tilfeller oppstår, men vi tar dette på alvor, sier hun.

Og legger til:

– Vi vil undersøke mulighetene for at de skal kunne søke på nytt. Det vil komme flere søknadsfrister for støtteprogrammet, og lokasjoner for nye søknadsrunder er ennå ikke definert.

logo
Bjørn Laberg