Miljø

Schneider Electric på god vei mot bærekraftmålene

Bildet: Schneider Electric overgikk sitt mål om å gi tilgang til grønn og pålitelig energi til 50 millioner mennesker – mer enn ett år i forveien.(Fristen var satt til slutten av 2025). For eksempel ble nye hybride solenergiløsninger lagt til helsestasjoner i Kenya, Nigeria og India. Foto: Scneider Electric

Schneider Electric, nylig anerkjent som verdens mest bærekraftige selskap av TIME og Statista, overvåker og måler sin fremgang mot selskapets bærekraftmål for en rekke transformative miljø-, sosiale og styringsmål (ESG). Dette gjennom sitt Sustainability Impact (SSI)-program.

Ved å måle og overvåke sin bærekraftsprestasjon og publisere kvartalsvise resultater, opprettholder Schneider Electric sitt fokus på sine 11 globale og lokale ambisjoner og opprettholder sin ledelse i bransjen når det gjelder samfunnsansvar. I slutten av kvartalet nådde den samlede Schneider Electric Sustainability Impact (SSI)-score 7,29 av 10.

Selskapet er derfor på god vei til å nå målet for 2024, som er 7,40, med to store milepæler nådd:

  • Schneider overgikk sitt mål om å gi tilgang til grønn og pålitelig energi til 50 millioner mennesker – mer enn ett år i forveien. Fristen var satt til slutten av 2025. Dette ble oppnådd gjennom prosjekter der Schneiders solenergiløsninger ble installert på offentlige fasiliteter over hele Afrika og India. For eksempel ble nye hybride solenergiløsninger lagt til helsestasjoner i Kenya, Nigeria og India. De betjener rundt 2 millioner mennesker. I tillegg fikk over 700 skoler i India tilgang til rene energikilder, til fordel for rundt 120 000 elever. Schneider fokuserer nå på å trappe opp disse innsatsene ytterligere, slik at 100 millioner mennesker vil ha fått tilgang til grønn elektrisitet innen 2030. Programmet startet i 2009.
  • Schneider har også krysset en viktig milepæl i sine anstrengelser for å fremme læring, opplæring og utvikling for alle generasjoner, etter nå å ha trent over 763 000 mennesker i energiledelse. For eksempel har Schneider Electric og stiftelsen nylig samarbeidet med Enactus, som gjorde det mulig for universitetsstudenter fra ti land å utvikle entreprenørløsninger som skal løse sosiale utfordringer knyttet til energiomstillingen.
  • Gjennom sitt Zero Carbon Project gjorde Schneider betydelige fremskritt også mot halveringen av karbonpåvirkningen til sine toppleverandører, hvilket har resultert i 36 prosent reduksjon av deres CO2-utslipp knyttet til drift. Dette ble muliggjort gjennom flere workshops om fornybar energi som ble holdt i USA, Europa og Kina, samt over 20 spesialiserte webinarer rettet mot å støtte leverandører i deres avkarboniseringsarbeid.

– Våre prestasjoner dette kvartalet viser omfanget av vår påvirkning, med lokale prosjekter som spiller en avgjørende rolle i å nå våre ambisiøse mål. Til tross for disse flotte resultatene, er vårt arbeid langt fra over. Vi må ytterligere intensivere vår globale avkarboniseringsinnsats for å dempe virkningene av klimaendringer, til fordel for menneskeheten og kloden vår, sier Xavier Denoly, Schneider Electrics Senior Vice-President for bærekraftig utvikling.

Finn flere detaljer om resultatene og de siste innflytelsesrike initiativene i tredje kvartal 2024-rapporten om Schneiders Sustainability Impact-program, som omfatter en oversikt over fremdriften.

Andre viktige anerkjennelser og priser oppnådd i løpet av kvartalet er:

  • Anerkjennelsen som bransjeleder i S&P Global sin Corporate Sustainability Assessment for tredje år på rad.
  • RE100 Changemaker Award fra Climate Group under Climate Week i New York City, som anerkjennelse for et banebrytende skattefradragsprosjekt for fornybar energi i Texas (USA).
  • Anerkjent som leder i Verdantix sin Green Quadrant: Building Decarbonization Consulting.
  • Rangeringen med den høyeste Social Benchmark-score i sin bransje av World Benchmarking Alliance, som anerkjenner vedvarende innsats for å fremme etisk handel, anstendig arbeid og menneskerettigheter.
  • Anerkjent for programmet “Digital Upskilling for All” av Brandon Hall Group sin prestisjetunge Gold Award for Learning and Development.

logo
Bjørn Laberg