Aktuelt

– Samlokalisering for sjøberedskap vil gjøre Oslo tryggere

Bildet: Politiets sjøtjeneste, Beredskapstroppen, Brann- og redningsetaten i Oslo (BRE), Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Bymiljøetaten og Oslo Havn har sett på mulighetene for å etablere en felles beredskapshavn for sjøtjenestene på Kongshavn Nord. Bildet viser en illustrasjon av hvordan en slik beredskapshavn kan se ut. Illustrasjon: Nordic Office of Architecture Nordic Office of Architecture/Oslo Havn

– Oslo har behov for å styrke sjøberedskapen. Dersom nødetatene samles på ett sted står vi bedre rustet når noe inntreffer. En samlokalisering vil styrke beredskapen og gjøre Oslo tryggere, sier beredskapssjef i Oslo, Ann Kristin Brunborg. 

Nødetatene samler kreftene 

Politiets sjøtjeneste, Beredskapstroppen, Brann- og redningsetaten i Oslo (BRE), Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Bymiljøetaten og Oslo Havn har sett på mulighetene for å etablere en felles beredskapshavn for sjøtjenestene på Kongshavn Nord.   

Arbeidet startet i 2022 og har vært ledet av Oslo Havn. Det er et ønske at beredskapsetatene samles i en ny kraftfull beredskapshavn. I dag er de spredt på Akershusstranda, Vippetangen og Sjursøya. Nødetatene er samstemte i at Oslo blir tryggere, hvis det etableres en felles beredskapshavn. 

– Politiet har behov for en god lokalisering av tjenestene våre på sjøen, og en samlokalisering vil kunne gi positive effekter for beredskapen, sier leder for felles operativ tjeneste, Martin Strand i Oslo politidistrikt.  

Brannbåter på Vippetangen 

Brann- og redningsetaten (BRE) presiserer viktigheten av rask utrykning og nærhet til den nye sentrum brannstasjon for sine båter. Brannbåtene vil fortsatt ligge på Vippetangen eller Langkaia.   

– Vi er opptatt av å sikre en raskest mulig utrykning ved tidskritiske hendelser, og må opprettholde nærhet mellom brannstasjon og brannbåter slik vi har i dag. Vi ser positivt på muligheten til å samle materiell og utstyr til oljevernberedskap på Kongshavn, fordi kravene til utrykningstid ikke vil være like høye for denne tjenesten, sier brannsjef Jon Myroldhaug i Brann- og redningsetaten i Oslo.   

Lavt klimaavtrykk 

Planene for ny beredskapshavn er tegnet av Nordic Office of Architecture. De viser at det er mulig å etablere en beredskapshavn med nødvendige fasiliteter og kaiplasser på Kongshavn Nord. 

– Ved å etablere flytende kaianlegg for beredskapshavna, unngår vi mudring og utfyllinger i sjøen på Kongshavn Nord. Det er en snill måte å utvikle området på og bra for miljøet, sier Ingvar M. Mathisen, Havnedirektør i Oslo Havn. 

Politiets sjøtjeneste og Beredskapstroppen vil få faste plasser til sine båter i det flytende kaianlegget. Det blir også plass til Bymiljøetaten og Oslo Havns båter. I en nødsituasjon vil disse kunne stilles til disposisjon for nødetatene. Slik styrkes beredskapen ytterligere. Statsforvalteren, Vann- og avløpsetaten, Tolletaten og taubåtberedskap er tiltenkt kaiplasser i det nye anlegget. På land er det tegnet inn verksteder, ramper, skipshall, lager, garasjer, garderober og et kontorbygg på seks-syv etasjer.  

Flere friarealer på Hovedøya  

Bymiljøetaten har i dag to arbeidsstasjoner på Hovedøya, hvor de oppbevarer utstyr til drift og vedlikehold av øyene i Oslofjorden. 

– Prosjektet er svært spennende. Vi kan samle båter og utstyr på Kongshavn Nord og frigjøre attraktive arealer på øyene for byens befolkning, sier Gerd Robsahm Kjørven, etatsdirektør i Bymiljøetaten.  

En felles beredskapshavn på Kongshavn vil frigjøre attraktive arealer og bygninger i Byhavna. Det gir mer plass til byliv for Oslos innbyggere.  

– Oslo Havn kan samle sin administrasjon og operative tjenester på Kongshavn Nord. Da får vi tettere daglig kontakt med de andre sjøtjenestene, sier Mathisen.   

Ideell plassering 

– Slik vi vurderer det, er det ingen andre steder i Byhavna eller Sydhavna som er bedre egnet til beredskapshavn. Kongshavn Nord er ideell med tanke på utrykning til hendelser i Fjordbyen, øyene i Oslofjorden og den kommersielle havna, sier Mathisen i Oslo Havn. 

logo
Bjørn Laberg