Solen stekte i bakgården på ROCKWOOL fabrikken og ordfører i Moss, Hanne Tollerud, smilte bredt da den første elektriske lastebilen ble innviet på tradisjonelt vis.
Hun hadde sammen med flere andre gjester nettopp fått være med på en omvisning i fabrikkens høyteknologiske produksjon før siste del av arrangementet skulle foregå ute med taler og første kjøretur med den elektriske lastebilen. Gjestene tilstede var fra forskjellige deler av bransjen og representerte Moss politikk, næringsutvikling, miljø- og byutviklingsorganisasjoner, Moss Havn, og flere store aktører fra mosseområdet og samarbeidspartnere for ROCKWOOL. I tillegg var fabrikkansatte til stede sammen med nøkkelpersonell i anskaffelsesprosessen av lastebilen.
Fabrikksjef Erik Ølstad startet med en tale hvor han introduserer fabrikken og hvilket bærekraftig arbeid som tidligere har blitt gjort, hva som enda gjøres og hva som kommer. Lager- og transportsjef Bent Harbo fortsetter med å tale om anskaffelsesprosessen av den elektriske lastebilen, hvilken betydning tiltaket har for ROCKWOOL og hvorfor det gjøres.
Fagansvarlig for transport i Miljøstiftelsen Zero, Ingvild Kilen Rørholt, holdt en tale om transport som viktig brikke i det store utslippsbildet og veien mot nullutslipp. Hun snakket om hvor viktig det er at bedrifter gjør forbedringer i egen produksjon med en ambisjon om nullutslipp. Derfor synes hun det var flott å se en bil som vil bidra til nullutslipp av CO2 og ikke minst støy.
Deretter holdt Ordfører i Moss kommune, Hanne Tollerud, en tale om det viktige arbeidet med klima som gjøres i Moss kommune og ROCKWOOL sin rolle i dette. I denne talen viser ordføreren takknemlighet for at ROCKWOOL fortsetter å satse videre på lokalproduksjon, samtidig som fabrikken stadig utvikler og jobber med tiltak for å forbedre miljøet og komforten for natur og innbyggere i Moss kommune.
Den elektriske lastebilen koblet deretter opp lasten, og ordføreren satte seg i passasjersetet. Lastebilen kjørte gjennom et rødt, tradisjonelt innvielsesbånd til stor applaus fra de fremmøtte og tok en runde i bakgården. Ordføreren hoppet ut, og lastebilen kjørte avgårde mot ROCKWOOL sitt hovedlager for isolasjon på Vanem. Det er denne strekningen, på ca 10 minutter, som skal dekkes av den nye elektriske lastebilen.
Lastebilen er en Volvo FM 6×2 Electric med en batterikapasitet på 540 kWh, som vil bidra med transport av isolasjon mellom fabrikken i Moss og lageret på Vanem. Å gå fra fossilt til elektrisk vil bidra med redusering av CO2-utslipp og støy – både for lokalbefolkning og natur i Moss. Det er nå en dieselbil i tillegg til den elektriske lastebilen som går om hverandre på denne strekningen, men det er planlagt en ny elektrisk lastebil til.
Høsten 2022 lanserte ROCKWOOL biogassdrevne lastebiler som håndterer strekningen fra Vanem hovedlager mot vår distribusjon i Oslo. Bedriften tror dette blir en fin kombinasjon av varianter av transport når store mengder isolasjon skal fraktes fra sted til sted.