Nyheter

Rejlers bidrar i Tangenvika-prosjektet

Bildet: Oversiktsbilde over Tangenvika jernbanebru, som blir Norges lengste når den står ferdig i 2027. Kreditering: Implenia

Rejlers-selskapet Omega Holtan skal bistå Implenia med elektro- og automasjonsprosjektering i brukasse og seilingsled når Norges lengste jernbanebru skal bygges.

Modellbasert

Implenia er hovedentreprenør på BaneNor-prosjektet i Stange kommune. Jernbanebrua over Tangenvika blir i overkant av én kilometer lang. Prosjektet omfatter også bygging av cirka to kilometer dagsone for det nye dobbeltsporet mellom Espa og Furnesbakken. Norconsult er hovedrådgiver i prosjektet, mens Omega Holtan skal planlegge elektro- og automasjonsanlegget i brukassen og seilingsled. Detaljprosjekteringen gjennomføres modellbasert.

Prosjektet skal miljøsertifiseres, BREEAM Infrastructure, av Norconsult. Det er stilt høye krav til miljø og bærekraft, for å sikre minst mulig påvirkning på miljøet i og rundt Mjøsa.

landets lengste jernbanebru

–  Vi har jobbet med dette prosjektet en stund, og vi er glade for å bli valgt som rådgiver når landets lengste jernbanebru skal bygges. Sammen med Implenia og Norconsult skal vi sørge for at dette blir et vellykket prosjekt. Det skal gi mer klimavennlig godstrafikk, og reduserer reisetiden mellom Oslo og Hamar. Jeg er stolt over at vi igjen velges som partner til et av Implenias prosjekter, sier daglig leder i Omega Holtan, Ragnar Holtan.

250 km i timen

Omega Holtan er en del av Rejlers Norge, som har betydelig erfaring med rådgivning og prosjektering når infrastruktur-prosjekter skal bygges eller rehabiliteres. Dobbeltsporet mellom Hamar og Oslo er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med det nye dobbeltsporet får togpassasjerene flere avganger og kortere reisetid mellom de to byene. I tillegg økes kapasiteten for godstransport. Prosjektet er planlagt ferdig i 2027.

logo
Bjørn Laberg