Infrastruktur

Radar og lyssignal varsler skred i Stryn

Bildet: Sørpeskredet i Oldedalen i Stryn er resultatet av stormen Hilde i november 2013.

Skredløp i Oldedalen i Stryn sikres for første gang i vinter med radar. Flere sikringssoner er etablert.

– Fylkesveien i Oldedalen er blitt sikrere. Radar og lyssignal vil varsle mulige snøskred i vinter, sier prosjektleder Silje Storevik Moe i Vestland fylkeskommune. Anlegget i Oldedalen er det mest moderne og sist etablerte for skredovervåking som nå er i drift.

Skredsesong

– Snøskredsesongen regnes fra 1. november. Det er dato for vinterdrift for anleggene vi har etablert. De er nå i drift og stenger trafikken med lysvarsling om skred utløses, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.

Cautus Geo har montert flere av landets i underkant av 20 varslingsanlegg. Anleggene som sikrer mot skred, kan ha radar og/eller geofoner.

Cautus Web

– Data analyseres fortløpende på stedet. All informasjon om hendelser lagres i Cautus Web. Går det skred varsles trafikanter med trafikklys, sier Krangnes.

Fylkesveien i Oldedalen har vært overvåket siden mars i år. Anlegget er nå i driftsfase.

– Vi har brukt perioden fra mars til nå til å kalibrere, det vil si å stille inn anlegget riktig. Selv mindre skred vil gi rødt lys for trafikantene, så kan vi gjenåpne hurtig om skred ikke når ned til fylkesveien, sier Moe.

Tre skredløp

Det er flere skredpunkt i Oldedalen. Nå er tre av dem sikret. Det er skredløpene Heimefonna, Sandvika/Bukkeskora og Kroka. Alle inngår i ett felles system som dekker en strekning på 1,6 kilometer. Et lysanlegg med seks stopp-punkt gir trafikantene trygge sikringssoner.

– Det viktigste for oss er å sikre liv og helse med en tryggere vei. Nå får vi bedre data, mer kunnskap og et bedre grunnlag for å justere lysanlegget og bedre kunnskapsgrunnlag for å vurdere skredfaren også for andre deler av veien, sier Moe.

450 biler

Fylkesveien er mye trafikkert i turistsesongen. På vinterstid faller trafikkmengden vesentlig, men hvert døgn kjører 450 biler forbi skredområdene. 90 av kjøretøyene er tungtrafikk. I vinter skal alle passere tryggere.

– Vi har testet mye, også mot veitrafikksentralen. Det er de som skal gjenåpne veien om skred når fram til veibanen, sier Moe.

Oppsettet for Oldedalen:

  • Tre skredløp overvåkes ved hjelp av radar.
  • Data sendes til Cautus Web, som analyserer og omgjør data til informasjon.
  • Kamera overvåker og dokumenterer eventuelle skred.
  • Lysvarsling er etablert seks steder på en veistrekning på 1,6 kilometer.
  • Veitrafikksentralen kan se skred når det inntreffer.
  • Trafikken kan gjenåpnes automatisk om skredmasser ikke når fram til veien.
logo
Bjørn Laberg