Aktuelt

Oslos nye inkluderende trikker vinner innovasjonspris

Her er Sporveien, Ruter, Designit og trikkeleverandøren CAF på scenen etter å ha mottatt prisen. Foto: Sporveien

Interesseorganisasjonene, brukergruppene og Sporveiens egne ansatte som deltok i anskaffelsen ble underveis klinkende klare i sine tilbakemeldinger på hva de ønsket seg i de nye trikkene. Sluttproduktet ble de nye blå trikkene som kjører rundt i Oslo i dag.

Innovasjonsprisen for inkluderende design er DOGAs design- og arkitekturpris for mangfold, likeverd og universell utforming. Onsdag ettermiddag vant Sporveien, sammen med Ruter og Designit, prisen i kategorien «Transport».

Innovasjonsprisen løfter frem noen av Norges mest inkluderende innovasjonsprosjekter som bruker design og arkitektur til å skape et mer likestilt samfunn. Prisen er en del av regjeringens handlingsplan for universell utforming (UU), som koordineres av Kultur- og likestillingsdepartementet.

– Med de nye trikkene forbedrer vi kollektivtilbudet både med økt kapasitet og tilgjengelighet. Trikker som er universelt utformet er viktig for at alle i Oslo skal ha muligheten til å reise kollektivt. Det er både fortjent og stas at den nye trikken blir verdsatt og at den mottar pris for inkluderende design. Det viser at brukermedvirkningen under anskaffelsen har vært viktig. Trikken er en del av byens grønne identitet, og jeg er glad for at vi kan tilby bærekraftig mobilitet til alle, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Foto: Sturlason

Brukerinvolvering lønner seg

Innkjøpet av nye trikker til Oslo ble besluttet av politikerne i 2015. Kontrakten med den spanske leverandøren CAF ble signert i 2018. Den første av de nye trikkene ankom deretter Oslo høsten 2020, for å gjennomgå omfattende testing før de ble tatt i bruk med passasjerer ombord i 2021.

– Oslos nye trikker er ikke bare et effektivt transportmiddel, de fremmer også økt sosial bærekraft ved å være tilrettelagt for byens mangfold. Vi er stolte av å bidra til en mer inkluderende og tilgjengelig by, sier Ellen Rogde, administrerende direktør for Sporveien Trikken.

F.v. Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien, Anders Wergeland, prosjektsjef for trikkeanskaffelsen, Ellen Rogde, administrerende direktør Sporveien Trikken. Foto: Sporveien

Allerede før leverandør av de nye trikkene ble valgt satte Sporveien og Ruter, med designbistand fra Designit, i gang et omfattende arbeid som involverte ansatte i Sporveien, reisende og interesseorganisasjoner i Oslo. Takket være dette samarbeidet har Oslo fått en inkluderende og reisevennlig trikk.

– I starten så tenkte jeg at omfattende brukerinvolvering var bortkastet bruk av ressurser, men nå er jeg overbevist om at alle arbeidstimene var verdt det og vil støtte å benytte brukerinvolvering som arbeidsmetodikk også i fremtidige investeringer. Det lønner seg! Det er mye bedre å ta seg tid til å gjøre det riktig første gang, sier Anders Wergeland i Sporveien, prosjektsjef for Trikkanskaffelsen.

Les mer om hvilke konkrete grep som er gjort for å gjøre de nye trikkene i Oslo tilgjengelig for flere reisende.

Les mer om alle vinnerne og se video om prosjektene: Vinnere av Innovasjonsprisen for inkluderende design | DOGA

logo
Bjørn Laberg