Aktuelt

Omfattende omstillingsprosess

Bildet: – TA-systemet systematiserer alle varer som sendes fra vårt hovedlager i Harstad. Det gir oss stålkontroll på at leveransene utføres i henhold til kundenes forventninger, sier IT-ansvarlig i selskapet Trond Løberg i ServiceNordEngros AS i Harstad.

ServiceNordEngros AS i Harstad har vært gjennom en omfattende omstillingsprosess det siste året. Nylig valgte de forretningssystemet MS Dynamics 365.

– Reisen startet allerede senhøsten 2022. I august i år gikk vi over på den nye plattformen. Vi har nå fått et fremtidsrettet ERP-system tilrettelagt for dagens og morgendagens kundebehov, sier IT-ansvarlig i selskapet Trond Løberg.

Siden 2015 har grossisten benyttet Log:Nett og TA-systemet har bidratt til å systematisere og kvalitetssikre vareforsendelser.

– Den aller største fordelen med TA-systemet er at våre lageroperatører får en detaljoversikt over vareflyten, og effektiviserer hverdagen for våre samarbeidspartnere (transportører), sier Løberg.

Bildet: Fra lageret til ServiceNordEngros i Harstad.

Stor nordnorsk aktør

ServiceNordEngros AS er en stor grossist innen serverings- og storhusholdningssektoren i Nord-Norge og på Svalbard. Grossisten er også stor innenfor fiskeri- og offshorebransjen i regionen. ServiceNordEngros Harstadhar 55 ansatte og dekker hele Nord Norge fra Vestfjorden, Lofoten, Vesterålen, Narvik og nordover til Finnmark, i tillegg til Svalbard. Fjorårets omsetning var på 540 millioner kroner. Morselskapet Service Nord har eksistert siden 1950-tallet.

– De siste 10 årene har utviklingen forServiceNordEngros gått i ekspressfart, sier Løberg. Han kan fortelle at de når har innledet samarbeid med DLVRY, som er spredd over hele Norge og konkurrerer i flere markeder.

– Samarbeidet kan gi oss et bredere segment, bedre pristilbud og øke konkurransekraften.

Fremtidsrettet forretningssystem

Overgangen til nytt ERP-system og leverandør skapte i startfasen noen systemutfordringer.

– Vi gikk bort fra MS Dynamics AX plattform og over til en moderne 365-løsning tilpasset dagens grossistutfordringer. Vi får nå et fremtidsrettet ERP-systemet og en av verdens største systempartnere med på laget. Systemet er tilpasset våre og kundenes behov, sier Løberg.

Omfattende rutenettsystem

Service Nord har et omfattende rutesystem og lokalt har de 10 interne biler som kjører i nærområdet. Øvrige transporter tar samarbeidspartnere hånd om i Nord-Norge. På spørsmål om hvilke fordeler det gir ServiceNordEngros, svarer Løberg:

– Nord-Norge er et enormt område med store geografiske avstander. Å kjøre til Vesterålen med egne biler, ville krevd at vi måtte overholde tre dager med kjøre- og hviletid. Det samme er tilfellet for Lofoten og bynære områder i Nordland, Troms og Finnmark. Her er vi avhengig av samarbeidspartnere som transporterer varer i vårt rutenett. De gjør en kjempejobb med å frakte varene frem til sluttkunder.

Systematisering av gods

I 2015 valgte ServiceNordEngros Log:Nett fra Locus Solutions.

– TA-systemet systematiserer alle varer som sendes fra vårt hovedlager i Harstad. Det gir oss stålkontroll på at leveransene utføres i henhold til kundenes forventninger. Vi kan dele filer med våre samarbeidspartnere slik at de får både fraktbrev og EDI-meldinger, sier Løberg.

Konsolidering

– Vi bruker også konsolideringsfunksjonen i Log:Nett slik at vi kun får en forsendelse og mindre transportkostnader. For oss er EDI-overføringer og EDI-filer til våre samarbeidspartnere aller viktigst. Det gir oss god oversikt over antall forsendelser som skal på bil, sier Løberg.  

Bildet: Lageroperatør Ole-Jonny Steen

Etikettutskrifter

Service NordEngros Harstadhar et eget lagersystem som skriver ut transportetiketter i henhold til samlasters krav.

– Etikettutskrifter skjer i henhold til ordre og plukk linket opp mot MS Dynmacis 365. Her skapes det XLM filer som videreføres til Log:Nett. Vi bruker egen SSCC-serie for å skrive ut etiketter. I tillegg til en portal der vi kjøper transporttjenester fra våre samarbeidspartnere og en transportørportal som vi bruker på egne biler med F-Link app. Det gir oss god oversikt over hvor sjåførene befinner seg geografisk og hva som er igjen på bil når forsendelsene er levert våre kunder, sier Løberg.

 – Slik sett får vi en god oversikt over forsendelsene.

Positive erfaringer

Erfaringene med Log:Nett har så langt vært positive.

– Når varer plukkes på lager blir de automatisk meldt inn i systemet. Dermed blir det ikke forsinkelser i plukkoperasjoner. Alt skjer live via stemmestyring og er mer effektivt enn manuell plukking, sier Løberg, som ønsker å trekke frem fildelings- og automatiseringsfunksjonene i Log:Nett. Den aller største fordelen med TA-systemet er detaljoversikten vi får fra varer plukkes på lager til de lastes på bil, og med en forventet ankomsttid til kunde, sier han til slutt.

logo
Bjørn Laberg