Gjenvinning av asfalt er et av de mest CO2-reduserende tiltakene vi kan ta i bruk i asfaltproduksjonen. I årets asfaltkontrakter åpner Statens vegvesen for økt bruk av gjenbruksasfalt i PMB-asfaltmasser. Det er et viktig grep for å redusere klimagassutslippene ytterligere.
Av Helga Fridgeirsdottir, Lab-sjef NCC Industry
En av de største kildene til CO2-utslipp i asfaltproduksjonen er bindemiddelet, som tradisjonelt består av bitumen, en fossil råolje. Bitumen står for omtrent 80 prosent av CO2-utslippene fra råvarene i asfalt og 20-50 prosent av de totale utslippene, avhengig av hvilken fyringsmetode som benyttes i asfaltfabrikken.
Ved å gjenbruke asfalt i nye asfaltjobber, gjenvinnes bitumenet som allerede er i bruk. Gjenbruksasfalten som skal benyttes må selvfølgelig kvalitetssikres for å sikre at vi oppnår ønsket kvalitet på asfalten. Tidligere har det vært svært strenge krav til hvor mye gjenvunnet asfalt som kunne tilsettes. N200 tillot maksimalt 40 prosent gjenvunnet asfalt, men kun ved varm tilsetning og i visse massetyper, ellers var grensen 15 prosent.
Ved utgangen av 2022 ble N200 revidert, og de strenge reglene ble erstattet med Norsk standard NS-EN 13108-8 for resirkulert asfalt. Dette har åpnet for økt bruk av gjenvunnet materiale i produksjonen. En utfordring som har gjenstått, er begrensningen på 10% gjenvunnet asfalt i masser med PMB (polymermodifisert bitumen).
Dette er spesielt uheldig da PMB har høyere CO2-utslipp enn tradisjonelt bitumen, og ofte må frakte kvalitetsstein over lange avstander, som også bidrar til CO2-utslipp. Det er derfor gledelig at Statens vegvesen i årets asfaltkontrakter åpner for å benytte opptil 25 prosent gjenbruksasfalt.
Hvert år, i kontrakter som krever høykvalitets asfalt, freser vi motorveiene og får mye høykvalitets fresemasser som kunne gjenbrukes. Kontrollordningen for asfaltgjenvinning (KFA) har gjort en rekke undersøkelser på bruken av fresemasser og kommet frem til at opptil 30 prosent gjenvunnet asfalt kan tilsettes i PMB-masser uten å ødelegge polymerforbindelsen, så lenge den gjenvunnet asfalten inneholder polymermodifisert bitumen.
NCC har også testet høykvalitetsmasser med 30 prosent gjenvunnet asfalt og oppnådd svært gode resultater, ofte bedre enn tradisjonell asfalt. At Statens vegvesen nå aksepterer 25 prosent gjenbruksasfalt i PMB-masser er derfor svært positivt og jeg håper at så mange byggherrer som mulig følger etter. Slik kan vi ta et skritt videre og kutte CO2-utslippet fra asfaltproduksjonen ytterligere.