Den 10. september markeres en historisk milepæl når Osebergskipet flyttes til sin nye, permanente plass i det kommende Vikingtidsmuseet. Flyttingen er resultatet av flere års grundig planlegging og designarbeid – ikke minst for arkitektene i AART, som helt fra starten har gjort transporten av de skjøre kulturskattene til et sentralt premiss i utformingen av det nye museet.
Utvidelsen av Vikingtidsmuseet på Bygdøy handler først og fremst om å sikre beskyttelsen og bevaringen av de unike vikingskattene. Flyttingen av de tre skipene har derfor vært en integrert del av prosjektet helt fra begynnelsen, slik at operasjonen kan gjennomføres så skånsomt og trygt som mulig.
– Dette blir en stor og viktig milepæl vi har arbeidet mot i ti år. Flyttingen av skipene er et resultat av et nært og konstruktivt samarbeid med Statsbygg, Universitet i Oslo, Kulturhistorisk Museum og AF-Gruppen, og jeg føler både stolthet og ydmykhet over å se hvordan komplekse utfordringer nå skal løses med presisjon og omtanke. Flyttingen vil bekrefte at det arkitektoniske konseptet fungerer etter intensjonen – skipene blir ivaretatt på best mulig måte, og de nye rammene legger til rette for en trygg reise videre, sier Thomas Pedersen, prosjektsjef for Vikingtidsmuseet og partner i AART.
Det nye sirkelformede tilbygget til Vikingtidsmuseet i Oslo knyttes til Arnstein Arnebergs korsformede Vikingskipshus fra 1926. Den runde formen gir store, søylefrie rom som muliggjør en sikker transport av de skjøre skipene. Samtidig skaper de åpne salene plass til langt flere gjenstander enn tidligere, og gir publikum mulighet til å oppleve skipene fra nye vinkler og nivåer gjennom en naturlig, sirkulær publikumsflyt.

Et bygg med respekt for historien
Selv om tilbygget til museet er stort, er det diskret plassert i terrenget. Arnebergs fredede bygg forblir museets hjerte – publikum vil fortsatt ankomme og forlate gjennom det opprinnelige Vikingskipshuset. Det nye bygget trer først frem når man beveger seg rundt området, i respekt både for Arnebergs arkitektur og for nabolaget.
Håndverk og presisjon
Bak det enkle, geometriske uttrykket ligger en teknisk kompleksitet og håndverksmessig presisjon. Taket bæres av 196 ulike limtresperrer med spennvidder opp til 28 meter. Hele 54.706 norske skiferstein fra bruddet Pilarguri er lagt på taket med skiftende helling, mens eksponert plasstøpt betong, utført med høy presisjon, utgjør en sentral del av arkitekturen. Den buede himlingen følger takets komplekse geometri og har krevd svært detaljert planlegging.

Materialbruken er mineralsk og robust – betong og skifer gir stabile forhold og eldes med verdighet. Dette gir en sterk kontrast til de skjøre treskipene og understreker museets hovedformål: å løfte frem gjenstandene, ikke konkurrere med dem.
– Vi vant konkurransen om det nye Vikingtidsmuseet med en strategi som helt fra starten integrerte flytteprosessen som en del av arkitekturen. Skipenes sikkerhet har vært absolutt prioritert, samtidig som vi har lagt til rette for en etappevis gjennomføring. Når vi nå går inn i denne fasen, markerer det en viktig milepæl: Flytteprosessen kan gjennomføres etter hensikten, skipene blir tryggere enn noensinne, og museet beveger seg sikkert mot ferdigstillelse, sier Mads Nygård, partner i AART.

Om AART og Vikingtidsmuseet:
I 2015 vant AART en åpen, internasjonal arkitektkonkurranse arrangert av Statsbygg, med forslaget Naust. Av 111 innsendte bidrag fremhevet juryen prosjektets tydelige grep og gode svar på museets viktigste utfordringer. AART er et nordisk arkitektkontor med praksis i Norge, Danmark og Sverige.