Europas mest solgte pickup, Ford Ranger, får sin internasjonale debut som ladbar hybrid på nyttekjøretøymessen i Hannover i dag. Den nye kompakte elektriske varebilen E-Transit Courier og storselgeren E-Transit som nå kommer med større batteri og enda lengre rekkevidde, er også blant Fords nyheter som får sin europeiske offentlige debut her.
Samtidig som Fords nye Ranger med ladbar hybrid drivlinje har en maksimal hengervekt på 3500 kg og en nyttelast på ett tonn, er den med sine 279 HK sterkere enn Ranger med 3-liters V6 turbodieselmotor og har med sine 690 Nm et høyere dreiemoment enn noen serieprodusert Ranger.
Den nye ladbare hybridpickupen er forventet å kunne kjøre mer enn 45 km helelektrisk*, og kommer også med Rangers nyeste e-4WD-system med en 2-trinns fordelingskasse og differensialsperre bak.
Ranger ladbar hybrid er også den første i Ranger-familien som kommer med Pro Power Ombord, et unikt system som gjør det mulig å benytte bilens hovedbatteri som strømkilde til å lade eller bruke utstyr og verktøy. Som standard kommer den med 2,3 kW. Som tilvalg kan du få 6,9 kW (to uttak på 3,45 kW).
Samme arbeidskapasitet – og alle fordelene med elektrifisering
– Med nye Ranger ladbar hybrid får du alle fordelene med elektrifisering, samtidig som du har den samme arbeidskapasiteten som har gjort Ranger til en bestselger i Europa. Vår første pickup med ladbar hybrid drivlinje i Europa er like bra som arbeidshest som den er til kjøring i krevende terreng – samtidig har den personbilkomfort og er topp utstyrt med det siste av tilkoblede digitale tjenester, og den kan kjøres på ren elektrisitet, sier Hans Schep, general manager, Ford Pro Europe.
De første kundeleveringene er forventet å starte våren 2025.
Drivlinjen i Ranger ladbar hybrid er Fords 2,3-liters EcoBoost bensinmotor, en 10-trinns automatgirkasse som sammen med en 75 kW elektrisk motor og et 11,8 kWh (utnyttbart) batteri.
Ekstra krefter og dreiemoment ved lavere turtall
En ny modulær hybrid girkasse utnytter den elektriske motoren til å aktivere hybridkjøring. Føreren kan også velge hvordan batterienergien skal brukes ved å velge mellom Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge modus.
Den elektriske motoren leverer ekstra dreiemoment når du trekker tung last, eller kjører i krevende terreng og har behov for dette. Ford har også forbedret fjæringsinnstillingene for å levere best mulig komfort og sikrere ytelse på vei og i terreng med Ranger ladbar hybrids unike chassis og vektdistribusjon.
Eksklusiv Stormtrak launch edtion
Den nye ladbare pickupen vil også dra nytte av Ford Pro sitt økosystem for software og tjenester – alt for å gjøre bedriftene bedre i stand til å øke sin produktivitet.
I tillegg til Wildtrak og XLT vil Ford Ranger ladbar hybrid også komme i en eksklusiv Stormtrak launch edition. Ford Pros totalfornying av hele Transit-familien betyr at det nå er en elektrisk eller ladbar hybridvariant tilgjengelig for alle disse modellene. Bare i første halvår i 2024 økte Fords salg av nyttekjøretøy i Europa med 10 % fra samme periode i fjor.
På den internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover, IAA TRANSPORTATION 2024, viser Ford Pro frem hele den brede porteføljen som inkluderte flere europeiske offentlige debuter:
- E-Transit Courier: Den helelektriske kompakte varebilen E-Transit Courier har en rekkevidde på opptil 300 km*, nyttelast på 700 kg og har 25% mer plass enn den forrige generasjonen Transit Courier. Produksjonen vil starte sent i 2024, med de første forventede kundeleveringene i 2025.
- E-Transit med forbedret rekkevidde: E-Transit Extended Range med et nytt og større batteri får også sin showdebut i Hannover. Europas mest solgte 2-tonns elektriske varebil får nå en rekkevidde på opptil 394 km, og kommer som standard med varmepumpe og raskere lading. Bestillingsstart vil være i løpet av oktober, med produksjonsstart tidlig i 2025.
- Transit Connect ladbar hybrid: Helt nye Transit Connect ladbar hybrid får også sin europeiske offentlig debut i Hannover. Med en svært konkurransedyktig elektrisk rekkevidde på 118 km, starter produksjonen av denne i september. De første leveringene til Norge skal etter planen skje mot slutten av året i år.
- E-Transit Custom: Produksjonen av den elektriske versjonen av Europas mest solgte varebil i 1-tonns segmentet, E-Transit Custom, er allerede godt i gang. De første bilene er forventet til de første kundene i Norge i løpet av oktober i år. E-Transit Custom har en elektrisk rekkevidde på opptil 329 km og en klasseledende hengervekt på hele 2300 kg.
Helintegrerte softwareløsninger for økt produktivitet
Alle Ford Pros nyheter på messen er integrert i deres plattform av tilkoblede softwareløsninger og tjenester. Disse hjelper kundene å optimalisere energibruken, effektivisere vedlikeholdet og minimerer nedetid og eierkostnader. Nye forbedringer som ble presentert her er en ny digital kjørebok i Ford Pro Telematics som hjelper kundene å skille mellom privat og yrkesbruk av bilen.
– Hver dag beviser Ford Pro for kundene våre at tilkoblede kjøretøydata kan øke deres oppetid og effektivitet. Kombinert med en portefølje av bestselgende nyttekjøretøy som også har vunnet flere internasjonale kåringer, ligger alt til rette for å tilby langt høyere produktivitet for våre kunder, sier Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europe.
* Offisielt godkjent rekkevidde, drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp vil bli publisert nærmere salgsdato. I samsvar med Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). En målsatt rekkevidde på over 45 km kan oppnås med et fulladet batteri – avhengig av den eksisterende serien og batterikonfigurasjonen. Den faktiske rekkevidden kan variere på grunn av ulike faktorer (f.eks. værforhold, kjørestil, ruteprofil, kjøretøyets tilstand, litium-ion-batteriets alder og tilstand).
** Rekkevidde er et foreløpig estimat og vil oppdateres når endelige resultater av WLTP-tester foreligger.