Infrastruktur

Nye E39 – Norges mest samfunnsnyttige veiprosjekt?

Bildet: Nye E39 fra Stavanger til Kristiansand er meget samfunnsnyttig, viser en fersk rapport fra Menon Economics. Her en illustrasjon hvor det er lagt inn tunnel under Tindafjell mellom Sandnes og Ålgård. Illustrasjon: Nye Veier

Millioner av sparte reisetimer for gods- og persontrafikk, økt verdiskaping mellom 7-9 milliarder kroner årlig når ferdig, samt 14 milliarder kroner i lokal verdiskaping under byggeperioden.

Fredag samlet E39-konferansen på Utsikten Hotel 175 personer, inkludert samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og ordførere langs hele strekningen. Bak konferansen står Næringsforeningene i Stavanger, Kristiansand og Lister, NHO Rogaland, NHO Agder, LO Rogaland og LO Agder.

Hensikten? Få fart på firefelts vei fra Stavanger og Kristiansand.

På konferansen ble en fersk rapport fra Menon Economics lagt fram. Rapporten er utarbeidet for E39-nettverket Agder/Rogaland. Funnene viser at det er gode argumenter for å få på plass nye firefelts vei så raskt som mulig:

  • Nye E39 med firefelt er Norges desidert mest samfunnsøkonomiske veiprosjekt.
  • Reisetiden mellom Stavanger og Kristiansand vil halveres, og veien vil bli 35 kilometer kortere.
  • Prisen er 66 milliarder 2023-kroner inkludert moms å bygge ut hele veistrekningen. 15 åts byggetid skaper 18.300 årsverk, som betyr 14 milliarder kroner i lokal verdiskaping i byggeperioden.
  • Personbiler sparer tre millioner reisetimer per år.
  • 210 færre drepte og hardt skadde i trafikken.
  • Næringslivet sparer 780.000 godstransporttimer per år, som betyr 44 milliarder spart over 75 år.
  • En bedre forbindelse mellom Rogaland og Agder kan også føre til en verdiskaping på sju til ni milliarder kroner – årlig, viser rapporten til Menon Economics.

– Dette er et av få prosjekter i Norge som faktisk er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det gir Nye Veier et godt grunnlag for å prioritere dette prosjektet høyt, sier Harald Minge og Tormod Andreassen i Næringsforeningen i Stavanger-regionen til Stavanger Aftenblad.

logo
Bjørn Laberg