Den gamle brua som går over elva Anárjohka ligger på grensen mellom Karasjok kommune i Finnmark og Utsjok kommune i Lappland. Brua er bygd i 1958 og er smal. Den har i tillegg skader som ikke er kritiske, men som gjør at det er behov for å bygge ny bru.
Vegmyndighetene på begge sider av landegrensen har over tid samarbeidet om planene for ny bru. Nylig ble avtalen mellom Statens vegvesen i Norge og ELY Centre i Finland underskrevet. De to landene deler likt på kostnaden til selve brua.
I forbindelse med byggingen skal det også gjøres arbeid på vegen på hver side av elva. På norsk side legges vegen om for å tilpasses til ny bru, samtidig som vegen blir bredere. Reguleringsplan for arbeidet i Karasjok kommune blir sendt ut på høring og offentlig ettersyn i løpet av 2025.
– Finlenderne skal lede arbeidet med å bygge brua, mens Statens vegvesen er koblet tett på prosessen. Brua er allerede prosjektert, og ELY Centre planlegger å lyse ut kontrakten for byggearbeidet før nyttår. Vi vil anta at både norske og finske entreprenører melder sin interesse, sier seksjonsleder Stein Inge Rasmussen i Statens vegvesen.
Det er finlenderne som drifter og vedlikeholder Grensen/Anárjohka bru. De vil også få ansvaret for drift av den nye brua.
Ny bru over Anárjohka er planlagt sørøst for nåværende bru. Det forventes at det vil ta omtrent to år å bygge brua, og at den tidligst vil åpne i 2028. Ei ny bru på grensen mellom Norge og Finland vil være positivt for fremkommelighet og trafikksikkerhet for lokalbefolkning, næringstransport og forsvarsaktivitet.
Grensepasseringen på riksveg 92 har en gjennomsnittlig trafikk på 560 kjøretøy i døgnet. I underkant av 100 av disse er store kjøretøy.