Infrastruktur

NCC bygger Victoriaundergangen for Bane NOR

Victoriaundergangen, Hamar: Foto: Bane NOR

NCC har signert kontrakt med Bane NOR for byggingen av Victoria-undergangen, et viktig infrastrukturprosjekt i Hamar. Avtalen har en kontraktsverdi på ca. NOK 50 millioner.

– Representerer et grønt taktskifte

Arbeidet innebærer utskifting av en eksisterende jernbanebru med en prefabrikkert undergang. Denne undergangen, som veier mellom 500 og 600 tonn, vil bli bygget cirka 50 meter fra sin endelige plassering og deretter transportert på spesialvogner for installasjon under et planlagt totalbrudd i togtrafikken høsten 2025.

− Avtalen er den første store entreprisen for arbeidet med nye Hamar stasjon, og vi er svært glade for å ha med NCCs spisskompetanse på laget. Jernbanen representerer et grønt taktskifte, og det skal også speiles når vi bygger den. Vi legger derfor utstrakt vekt på at byggingen skal sette minst mulig preg på natur og omgivelser, sier Bane NORs prosjektdirektør for Innlandet, Per Vilnes.

Bildet: Renate Berget, avdelingsleder i NCC og Per Vilnes, prosjektdirektør i Bane NOR. Foto: Trine Evensen, Bane NOR

Høye krav til planlegging og gjennomføring

Arbeidet innebærer også omlegging av kritisk infrastruktur, inkludert ledninger og fjernvarme. Gjennomføringen krever tre totalbrudd i togtrafikken, to over en helg og ett over en uke i september. En av de største utfordringene i prosjektet er å plassere den massive konstruksjonen nøyaktig på riktig nivå, ettersom den ligger under grunnvannsnivået med nærhet til Mjøsa. Dette stiller høye krav til stabilisering av grunnen og sikring mot vanninntrenging.

– NCC har lang erfaring med krevende infrastrukturprosjekter, og vi er stolte over å ha blitt valgt som entreprenør for Victoriaundergangen. Prosjektet er teknisk utfordrende og krever presis planlegging og gjennomføring. Vi har tidligere gjennomført lignende komplekse operasjoner, som ved UDK03-prosjektet i Drammen, hvor vi håndterte omfattende underbygningsarbeider under krevende forhold. Erfaringene derfra vil være uvurderlige i gjennomføringen av Victoriaundergangen. Vi ser frem til å samarbeide tett med Bane NOR for å sikre en smidig og effektiv leveranse, sier Renate Berget, avdelingsleder i NCC Infrastructure.

NCCs tildeling av kontrakten er basert på selskapets dokumenterte gjennomføringsevne og tekniske kompetanse. Prosjektet starter våren 2025, med hovedarbeidene planlagt til høsten samme år. 

Ordren registreres i første kvartal 2025 i forretningsområdet NCC Infrastructure.

logo
Bjørn Laberg