Når Motek skal lansere nye produkter, er de opptatt av å ta miljøvennlige valg. Produktsjefene har miljøhensyn som øverste prioritet når det skal inngås samarbeid med nye leverandører og når det skal utvikles nye produkter hos eksisterende leverandører.
Motek skal kunne tilby miljødokumentasjon på produktene de selger. Produktsjef Andreas Nilsson er glad for å fortelle at Moteks gipsskruer nå har fått EPD (environmental product declaration). Gipsskruene finnes i mange dimensjoner og benyttes til å feste gips til treverk og stål. Det betyr at de oppnår miljøpoeng og kan brukes i BREEAM-prosjekter.
Motek jobber hardt for at enda flere av produktene de selger skal få den samme miljødeklarasjonen i tiden framover slik at små og store byggeprosjekter kan bli mer miljøvennlige.
– Motek jobber for tiden med å få EPD på enda flere produkter under egen merkevare og våre hovedleverandører jobber også målrettet med dette. Vi ønsker å være transparente, og dette vil på sikt hjelpe oss i byggebransjen med å finne de mest miljøvennlige produktene, sier Andreas Nilsson.
Hva er EPD?
EPD står for Environmental Product Declaration og er en miljødeklarasjon. Det er et standardisert og objektivt dokument som beskriver hvordan et produkt, komponent eller tjeneste påvirker miljøet.
Hvorfor er EPD viktig?
- Flere og flere byggherrer stiller krav til EPD i sine miljøstrategier og prosjekter
- Prosjekter som skal miljøsertifiseres etter BREEAM-NOR, får poeng for å bruke produkter som har EPD
- For å oppfylle EUs miljølover og -forskrifter som nå er obligatoriske i mange land
- Det reduserer bygningens miljøbelastning
Hvem bruker EPD?
- EPD hjelper innkjøpere og miljørådgivere med å vurdere miljøbelastningen på varer og tjenester.
- EPD gir ledere bedre beslutningsgrunnlag i strategiske prosesser for produkt- og miljøutvikling.
- EPD er et viktig redskap for ansvarlige for utvikling og innovasjon ved produktutvikling og forbedringer i produktverdikjeden.
- EPD gir markedsansvarlige nødvendig dokumentasjon av miljøegenskaper i samsvar med kundens krav.