På ny E16 over Sollihøgda vil ett kamera hver 100 meter sørge for trygg trafikkavvikling mellom Bjørum og Skaret.
173 kameraer fordelt på to kjørefelt over 8,4 kilometer vil si at hver eneste meter ny veg (16.800 meter totalt) kan følges direkte fra Vegtrafikksentralen i Oslo når den nye E16-strekningen åpner for trafikk om halvannet år.
250 millioners kontrakt
Den nye vegen mellom Hole i Buskerud og Bærum i Akershus inneholder en kjempepakke av elektronikk og automasjon til om lag 250 millioner kroner. Den skal sørge for at trafikantene kommer trygt fram på vegen mellom Hønefoss og hovedstadsområdet.
Elektro- og automasjons-kontrakten er det firmaene Minel(Land Elektro) og Trafsys som deler. Disse arbeidene er nå i full gang over hele strekningen fra Skaret og nedover mot Sandvika.
270 km kabler til 8,4 km veg
For å illustrere hvor mye arbeid som legges ned i elektro- og automasjon og hvor viktig dette er for å få et moderne vegsystem til å fungere optimalt – her er noen eksempler:
På 8,4 kilometer veg brukes det hele 270 kilometer med kabler for å få fram og koble alt det tekniske utstyret som skal til langs en veg og i tunneler. Sagt på en annen måte: For hver meter motorveg som bygges legge det om lag 33 meter med kabler. 270 kilometer med kabler tilsvarer distansen Sandvika-Hønefoss tur/retur x 3.
1600 lysarmaturer og 400 kjørefeltsignaler
Det skal settes opp 1542 lysarmaturer langs den nye vegen, hvorav 1352 i de to tunnelene og 188 i dagsonene.. I tillegg monteres det 110 lysarmaturer på lokale tilknytningsveger. I tillegg til 402 kjørefeltsignaler skal det også opp 117 variable skilt, 90 variable fartsgrenseskilt, 40 bommer og 56 blinksignal.
En rekke tekniske bygg skal sørge for sikker strømforsyning til elektro- og automasjonsanleggene. 160 skap og fordelinger, 7 tekniske bygg og 2 sedimenteringsbasseng (2 tekniske bygg i Bukkesteinshøgdtunnelen (begge i dagen) 5 i Sollihøgdtunnelen (hvorav tre inne i tunnelen).
Sikkerhet i høysetet
Av 173 kameraer er 10 såkalte domekameraer som kan dreies 360 grader og dermed kan følge trafikken fra begge retninger. Disse står i dagsonene og har veldig bra zoom og bildeoppløsning. De to tunnelene er utstyrt med 33 ventilatorer(vifter) som kan kjøres begge veier. 15 i Bukkesteinshøgdtunnelen og 18 i Sollihøgdtunnelen.
Den nye E16 Bjørum-Skaret vil få 88 nødstasjoner og 22 havarinisjer fordelt på 16 i Sollihøgdtunnelen (4 på utsiden) og 6 i Bukkesteinshøgdtunnelen (4 på utsiden). I hver av tunnelene vil det også bli 4 overkjøringsfelt for toveistrafikk (2 pr tunnel) i tilfelle hendelser som gjør at trafikken må ledes om.
Robust for lang levetid
Lyset i innkjøringssonene til tunnelene blir styrt av et luminansmeter, som er et måleinstrument for lysstyrke. Det står utenfor munningene. Indre sone blir styrt av klokke. Alt utstyr i tunnelrommet er nå av rustfritt og syrefast kvalitet. Det bygges slik at teknisk utstyr skal vare i 25 år, infrastruktur som kabelbroer og kabler skal vare i 50 år.
Innkjøring mot VTS alt godt i gang
Innkjøringen av de ulike systemene mot Vegtrafikksentralen (VTS) er allerede godt i gang, forteller elektroansvarlig på prosjektet, Odd Kleiven. Det gjelder blant annet det viktige styringssystemet PLS (programmerbar logisk styring) og kommunikasjonssystemet OPC (Open Plattform Communication). Trafikkplaner og skiltplaner er også ferdig og testet mot VTS.
– V har faktisk aldri vært så tidlig ferdig med disse tingene før. Det er en stor fordel så en slipper å jobbe dag og natt rett før åpning. Det gir også bedre kvalitet på arbeidet, avslutter Kleiven.
Viktig for trafikksikkerhet og trafikkavvikling
-Dagens samfunn blir mer og mer elektrifisert med smartere ITS også på veisektoren. På alle smarte funksjoner ligger elektrofaget i bunn for at det skal fungerer godt. For eksempel dekning på mobil/bredbånd, sier fagansvarlig på Elektro øst, Geir Vidar Dahl Johansen. I mange funksjoner som tilrettelegger for selvredningsprinsippet og nødetater er det helt avgjørende at elektriske installasjoner er bygget med riktig sikkerhetsnivå. For eksempel brannventilasjon, evakueringslys, nødtelefoner og nødnett.
Automatisk hendelsesdetektering
-Styring og overvåkning med kommunikasjon mot Veitrafikksentral (VTS) er en vesentlig del av dagens tunneler med sikkerhetssystemer som for eksempel AID (Automatisk hendelsesdeteksjon). God elektro ligger også i bunn for at disse sikkerhetssystemene fungerer bra. Styring og overvåkning ved hendelser gir dynamiske trafikkplaner mulighet for tilpasning ved omkjøringer og trafikale forhold via trafikkoperatør/VTS, sier Dahl Johansen.