KRONIKK: Man ser det overalt. På sosiale medier, i trendy magasiner og – selvfølgelig – når man går rundt i populære og moderne bydeler: nakne vegger, spartansk innredning, mye tre, betong og glass.
Av Jonny Aas, daglig leder i Rockfon Norge (bildet)

Den stramme, minimalistiske arkitekturen preger våre hjem, kontorer, restauranter og skoler. Den er stilren og moderne – men samtidig er den én av de største utfordringene for god innendørs akustikk.
Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor: store, harde flater reflekterer lyd. Det skaper et lydmiljø som kan være både stressende og forstyrrende. Det kan påvirke konsentrasjonen, trivselen og samtalemiljøet – og dermed også velværet. Over to millioner nordmenn er utsatt for støy over anbefalt nivå der de bor, og mange opplever det på arbeidsplassen[1]. Støyskader topper fortsatt listen over yrkesskader hos Arbeidstilsynet[2].
Akustikk er spesielt viktig i undervisning. Klangen i rommet kan virke overdøvende og gjøre det vanskelig å følge med på det som blir sagt. Dette er et kjent problem i norske barnehager[3], og mange norske skoler har lydforhold som ligger godt under anbefalingene[4]. Likevel havner akustikken altfor ofte langt nede på prioriteringslisten når nye bygg tegnes og innredes.
Jeg mener det er på tide at vi begynner å tenke annerledes.
Minimalisme må ikke bli en unnskyldning for et dårlig lydmiljø
Vi må slutte å se på god akustikk som noe som «kommer til slutt», eller som et tillegg når alt annet allerede er på plass. Akustikken må være integrert i designet fra starten av. Det handler ikke om å gå på kompromiss med det estetiske uttrykket – det handler om å se hvordan lydkomfort og vakker arkitektur faktisk kan gå hånd i hånd.

Hva om vi ikke trenger å gå på kompromiss? At vi kan få de rene flatene og det minimalistiske designet – samtidig som vi får god akustikk. Skoler der barn kan konsentrere seg, restauranter der du hører dem rundt bordet – men ikke nabobordet – og kontorer der lydmiljøet gir rom for arbeid og trivsel?
Jeg ser tegn til forandring. Flere arkitekter, byggherrer og grunneiere begynner å stille spørsmål om lydmiljøet allerede i planleggingsfasen. Flere ønsker å vite hvordan man kan integrere akustiske løsninger uten å gi avkall på designet. Det er jeg glad for – men vi er fortsatt ikke i mål.
«Vi har alltid gjort det sånn», er ikke lenger godt nok
Som representant for et selskap som jobber med akustiske løsninger, vet jeg at det er mulig. Vi jobber med alt fra lydabsorberende tak og vegger til romdelere og frittstående elementer som kan integreres i alle typer miljøer – uten å ofre estetikken.
Men det krever samarbeid. Vi i bransjen må bli enda flinkere til å invitere til dialog tidlig i prosjektet. Arkitektene må ha med seg lydaspektet fra første skisse. Og vi må sammen våge å utfordre normen om hvordan et «pent rom» skal se ut.
God akustikk skal ikke være et nødvendig onde. Det skal være en naturlig del av enhver arkitektonisk visjon. Vi kan ikke lenger godta at løsninger overlever bare fordi «vi alltid har gjort det sånn». Teknologien har kommet langt – nå er det på tide at det høres.

KILDER:
[1] https://www.fhi.no/he/fr/folkehelserapporten/miljo/stoy/?term=
[2] https://stami.no/stoy-pa-arbeidsplassen-hva-gjor-det-med-oss/
[3] https://utdanningsforskning.no/artikler/2025/stoy-i-barnehagen.-barnehageansattes-opplevelse-av-stoy-og-horselsrelaterte-utfordringer/
[4] https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-horsel-laeringsmiljo/lydmiljoet-i-klasserom-pavirker-elevenes-laering/300565