Nye eCitan har et kompakt ytre som passer godt inn i trange bygater, samtidig som romsligheten på innsiden er beholdt. Prisene starter på kr. 437.900,- for eCitan A1 og 457.900,- for eCitan A2. Nivået av standardutstyr er høyt, og de første bilene forventes på norske veier mot slutten av sommeren.
– Med nye eCitan tilføyes ytterligere et elektrisk alternativ til Mercedes-Benz Nyttekjøretøy sin elektriske modellrekke der eVito og EQV allerede er på plass, i tillegg til den kommende nye eSprinter. Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et høyt nivå av standardutstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, hos Bertel O. Steen.
En kompakt men romslig elektrisk varebil
eCitan har kompakte utvendige dimensjoner, men tilbyr allikevel godt med plass og en høy lastekapasitet. Det åpner opp for et bredt spekter av mulige bruksområder.
Skyvedørene åpner bredt, og har en lav lasteterskelhøyde på kun 57 centimeter. Dermed er det det enkelt å laste nye eCitan, spesielt på trange plasser, der skyvedører er en stor fordel. Topphengslet bakluke er standard, men bilen kan også bestilles med doble bakdører som kan låses i en 90-graders posisjon og svinges til siden med opptil 180 grader.
eCitan leveres i to forskjellige lengder, der A2 er den lengste utgaven. Den kompakte versjonen har en lasteromslengde på 3,05 meter, mens den lange versjonen har en lengde på 3,41 meter. Tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.450 kg er tilgjengelig som ekstrautstyr på begge utgavene.
Høyt nivå av standardutstyr
I Norge har eCitan blant annet dørhåndtak i bilens farge, LED-belysning innvendig, høydejusterbart førersete, THERMOTRONIC automatisk klimaanlegg, ryggekamera og smartphone integrasjonspakke som standard.
Akkurat som sitt større søsken Sprinter, og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, har nye eCitan MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem. Systemets styrker inkluderer det intuitive betjeningskonseptet, stemmestyringsassistenten «Hei, Mercedes» og smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto. I forbindelse med MBUX har kundene tilgang til tjenester som Live Traffic Information.
Standardutstyr: | |
Høyde- og lengdejusterbart ratt | MBUX multimediasystem med DAB+ |
Skinntrukket multifunksjonsratt | Smartphone integrasjonspakke |
Ryggekamera | KEYLESS-GO startfunksjon |
Varmedempende glass | THERMOTRONIC automatisk klimaanlegg |
LED-belysning | Skillevegg med vindu |
Cruise control | Lakkerte dørhåndtak og skinner |
Skyvedører på begge sider med vindu | LED High Performance hovedlys |
Rekkevidde på opptil 284 kilometer (WLTP)
eCitan har en elektrisk motor med en maksimal effekt på 90 kW (122 hk) som driver forhjulene. Det maksimale dreiemomentet på 245 newtonmeter er tilgjengelig helt fra start. Litium-ion-batteriet har en anvendbar kapasitet på 45 kWh, og er plassert foran bakakselen, hvor det også er beskyttet under en eventuell kollisjon.
eCitan kan lades med vekselstrøm (AC) med en effekt på opptil 22 kW gjennom den kraftige innebygde ombordladeren. På hurtigladestasjoner med likestrøm (DC) går det enda raskere, og avhengig av ladestatus (SoC) og temperatur på høyspenningsbatteriet, lader eCitan med en maksimal effekt på opptil 80 kW. Dette betyr at den kan lades fra 10 til 80 prosent SoC på rundt 38 minutter. Ladekontakten er plassert foran, under Mercedes-Benz stjernen.
Stort fokus på sikkerhet
Sikkerhet er en viktig verdi hos Mercedes-Benz. De omfattende moderne kjøreassistentsystemene bidrar til å sikre det høye sikkerhetsnivået i den nye eCitan. Flere sikkerhetssystemer er standard og omfatter blant annet ATTENTION ASSIST, Crosswind Assist og Hill Start Assist.
I kjøreassistentpakken (tilleggsutstyr) er DISTRONIC adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert. I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan nye eCitan bestilles med tilhengerstabilisering.
eCitan varebil er utstyrt som standard med seks kollisjonsputer.
Bedre oversikt selv i dårlig vær
eCitan har LED High Performance-lykter som standard. De gir større sikkerhet om natten takket være en bredere lysfordeling, i tillegg til en farge på lyset som ligner på dagslys. Lyktene kan også kombineres med fjernlysassistent.
Med et kamera installert bak frontruten overvåker systemet kontinuerlig trafikken, og fra en hastighet på 40 km/t regulerer det lysfordelingen på best mulig måte. Hvis systemet oppdager møtende kjøretøy, eller kjøretøy som ligger foran, dimmer det automatisk lysene. Dette betyr at føreren ikke lenger trenger å manuelt bytte mellom nærlys og fjernlys, og dermed kan dra fordel av å ha fjernlys i lengre tid.
For å sikre best mulig syn i mørket, eller ved dårlig vær, sørger standard lys- og regnsensor for at frontlyktene og vindusviskerne kan slås på automatisk under passende værforhold.
Tekniske data – Motor og batteri:
Motor og batteri | eCitan |
Motor | Elektrisk motor |
Drivlinje | Forhjulstrekk |
Effekt | 122 hk |
Dreiemoment | 245 Nm |
Toppfart | 132 km/t |
Batterikapasitet (anvendbar) | 45 kWh |
Rekkevidde (WLTP) | 284 km |
Kombinert forbruk (WLTP) | 18,96 kWh/100 km |
Kombinert CO2-utslipp (WLTP) | 0 g/km |
Tekniske data – Mål og vekt:
Mål og vekt | eCitan A1 | eCitan A2 |
Lengde / bredde / høyde | 4.498 / 1.859 / 1.819 mm | 4.922 / 1.859 / 1.830 mm |
Akselavstand | 2.716 mm | 3.100 mm |
Lastevolum | 2,9 m3 | 3,62 m3 |
Nyttelast | 532 – 544 kg | 710 – 722 kg |
Totalvekt | 2.220 – 2.240 kg | 2.480 – 2500 kg |
Taklast | 80 kg med takstativ | 80 kg med takstativ |
Tilhengervekt | 1.450 kg | 1.450 kg |
Priser:
Priser | eCitan A1 | eCitan A2 |
Fra kr. (eks mva. og avgift) | 437.900,- | 457.900,- |