Aktuelt

Mer enn 4 av 10 arbeidstakere tviler på kompetansen sin

Illustrasjonsbilde: Getty Images

52 prosent av de ansatte i bygg- og anleggs-bransjen opplever endringstakten i bransjen som høy eller svært høy.

I en fersk undersøkelse, gjennomført av Kantar på vegne av IT- og regnskapsselskapet ECIT, svarer hele 52 prosent av norske arbeidstakere at de opplever endringstakten i deres bransje som høy eller svært høy.
Peer Veiby er foreleser ved Universitetet i Sørøst-Norge, næringslivsleder og ansvarlig for kompetanseutvikling og videreutdanning i ECIT. Gjennom en årrekke har Veiby loset et hundretalls studenter og ansatte gjennom store og små endringer.

Digitalisering skaper usikkerhet

Ifølge Veiby er det mange arbeidstakere som bekymrer seg for den raske digitale utviklingen, og om de har kompetansen som trengs for å holde tritt.

– Hvis det å sørge for egen kompetanseutvikling er et ansvar som blir opp til hver enkelt arbeidstaker, ved siden av andre arbeidsoppgaver, så kan det fort balle på seg. Da er det er lett å havne litt bakpå, eller få følelsen av at man ikke henger med. Da er det lett å bli sittende igjen med følelsen av at digitalisering og effektiviseringstiltak er en tidstyv og et irritasjonsmoment, heller enn et positivt tilskudd i arbeidshverdagen, sier Veiby.

Bildet: Peer Veiby er foreleser ved Universitetet i Sørøst-Norge, næringslivsleder og ansvarlig for
kompetanseutvikling og videreutdanning i ECIT.

I den ferske undersøkelsen svarer mer enn 4 av 10 av norske arbeidstakere at de ikke har fått formidlet virksomhetens framtidige kompetansebehov. Blant ansatte i bygg- og anleggsbransjen svarer 57 prosent at de vet hvilken kompetanse og ferdigheter virksomheten trenger framover.

Skjerper kravene til forståelse

– De siste årene har vi sett en utvikling hvor vi det blir viktigere med spesialisering og spisskompetanse for å være konkurransedyktig. Med stadig mer sofistikerte og brukervennlige former for kunstig intelligens tror jeg vi bare har sett starten på denne utviklingen. Det er jeg ikke alene om å mene, men det er uansett veldig spennende å følge med på hvordan de ulike næringene i økende grad tar i bruk KI og bruker det til å skape verdi, sier Veiby.

Den erfarne næringslivslederen er klar på at det norske arbeidslivet ikke kommer til å trenge færre kloke hoder framover, selv om mange arbeidsoppgaver digitaliseres og automatiseres.

– Vi ser at teknologi erstatter, endrer og skaper jobber, men det endrer også kravene til kompetanse og forståelsen som ligger i bunn for oss som skal utføre arbeidsoppgavene. Det har vi merka godt allerede. Hos oss, i regnskapsbransjen, har digitaliseringen fjerna mange oppgaver, men antallet ansatte har økt i takt med kravene som stilles til oss som fagpersoner, sier han.

– Det er ikke nok å kunne hvordan, man må også skjønne hvorfor man gjør det. Det medfører at vi endrer måten vi jobber på, og skaper verdi på andre måter enn vi har gjort tidligere, sier Veiby.

Omstilling skjer gradvis

9 av 10 mener de har kompetansen og ferdighetene som trengs for å gjøre jobben sin best mulig i dag, og like mange svarer at utvikling av kompetanse og ferdigheter er viktig eller svært viktig for bransjen de jobber i framover.

– Omstilling skjer ikke over natta, det skjer gradvis. For å lykkes med omstilling krever det målretta arbeid og at man som leder har et aktivt forhold til å sørge for at hver enkelt ansatt får brukt sin kompetanse på en god måte. Mange ledere er nok litt rådville i jakten på hvilken ende man skal begynne i, sier han.

Kompetanseheving satt i system

Nestoren er klar på at nøkkelen for å lykkes med omstilling er å investere i alle de ansatte – både de som er ferske og mer erfarne.
Det er store forskjeller mellom bransjene. Best ut kommer finansnæringen, hvor 92 prosent av arbeidstakerne er enige i at sin arbeidsgiver klarer å holde tritt med utviklingen i bransjen. Ifølge Veiby har mange finansbedrifter vært flinke til å sette kompetanseheving og utvikling i system, som lønner seg på sikt. I bygg og anlegg mener 76 prosent av de ansatte at sin arbeidsgiver klarer å holde tritt med utviklingen i bransjen. Dårligst står det til i media-, reklame- og PR-bransjen, hvor bare 55 prosent svarer det samme.

Om ECIT:

ECIT ble etablert i 2013 og assisterer et stort kundegrunnlag med regnskap, lønn og IT-tjenester. ECIT har en velprøvd modell for oppkjøp som kombinerer nærhet til kundene og lokalt entreprenørskap med kompetansen til en større internasjonal gruppe. ECIT har en årlig proforma
omsetning for 2022 på 3,1 milliarder NOK per Q1 2023 og mer enn 2 500 ansatte i ti land. Oppkjøp har vært nøkkelen til selskapets vekst – ECIT har gjennomført mer enn 130 oppkjøp siden 2013.

logo
Bjørn Laberg