Anlegg

Klima- og miljøministeren besøkte NCCs asfaltfabrikk i Trondheim

Bildet: NCC er klare for ytterligere CO2-kutt i asfaltproduksjonen. Mandag ble Klima- og miljøministeren orientert om asfaltbransjens arbeid med å redusere karbonfotavtrykket. Fra venstre Formann i NCC Kristian Vestad, Områdesjef i NCC Thor Kvam og Klima- og miljøminister Tore O. Sandvik. I bakgrunn Thor Asbjørn Lunås fra Statens vegvesen og André Waage, leder for NCC Industry Norge.

Klima- og miljøminister Tore O. Sandvik besøkte denne uken NCCs asfaltfabrikk i Trondheim. På agendaen sto NCCs arbeid med CO2-reduserende tiltak i asfaltproduksjonen og erfaringene med Vegvesenets modell for CO2-vekting av asfaltkontrakter.

Et gjennomsnittlig tonn med asfalt levert til Statens vegvesen[1] gir i gjennomsnitt 33 kilo med CO2-utslipp fra asfaltproduksjonen – mot 62 kilo i 2020. Det var utgangspunktet da Klima- og miljøministeren mandag ettermiddag besøkte NCCs asfaltfabrikk i Trondheim.

– Fikk vist potensialet for videre CO2-kutt

– Det er positivt at Statens vegvesen og asfaltbransjen gjennom tett samarbeid har klart å redusere CO2-utslippene fra asfalt med 47 prosent de siste fire årene. Dette en nær halvering! Erfaringene vi fikk i dag viser at et godt samarbeid mellom offentlig og privat sektor kan føre til reduserte klimagassutslipp. Dette tar vi med oss i det videre arbeidet, sa klima og miljøminister Tore O. Sandvik etter besøket.

– Vi er godt fornøyde med at ministeren ønsket å besøke vår asfaltfabrikk i Trondheim for å lære mer om hvordan vi har klart å kutte CO2-utslippet fra vår asfaltproduksjon. Vi fikk presentert arbeidet som er gjort så langt og ikke minst vist potensialet for videre CO2-kutt ved asfaltfabrikkene. Det er spesielt viktig i en tid der det er mye fokus på utslippsfrie kjøretøy i selve asfaltleggingen, noe som i realiteten har mye mindre effekt på totalen, sa Andre Waage, leder for NCC Industry i Norge.

Bildet: Fra venstre: Thor Kvam, Tore O. Sandvik, André Waage og Thor Asbjørn Lunås

– Bidrar til innovasjon og nyskapning

Han understreket i møtet viktigheten av det arbeidet bransjen og Statens vegvesen har gjort for å utvikle den kontraktmodellen som belønner CO2-kutt og ligger til grunn for anbudskonkurransene på de statlige asfaltkontraktene.

– Løsningen for dekkekontrakter fungerer godt og har bidratt til økt innovasjon i asfaltbransjen. Vi jobber med kontinuerlig forbedringer av løsningen, men denne konkurransemodellen bidrar absolutt til innovasjon og nyskapning, sa han.

Sammen med André Waage presenterte områdesjef Thor Kvam NCCs erfaringer med CO2-vekting og det pågående utviklingsarbeidet.

– Kan tilpasses andre konkurranser og markeder

– CO2-vekting av asfaltkontraktene fremmer nytenkning og CO2-reduserende tiltak. Tore O. Sandvik fikk et innblikk i arbeidet vi gjør og vi la vekt på at det er summen av alle de CO2-reduserende tiltakene som i sum gir et betydelig CO2-kutt. Nå har vi gitt våre innspill for videre innsats for å intensivere CO2-kuttene og heve ambisjonsnivået ytterligere, sa Kvam etter møtet.

Fra Statens vegvesen deltok Thor Asbjørn Lunås, ansvarlig for konkurransemodellen for dekkekontrakter.

– Sammen med bransjen har vi utviklet en enkel og velfungerende modell. Det er flott at ministeren viser interesse. Vi har halvert utslippene i våre asfaltkontrakter siden 2020 ved å jobbe målrettet og langsiktig. Denne modellen kan tilpasses også andre konkurranser og markeder, sa Lunås.

CO2-vekting av asfaltkontrakter: I tillegg til å levere et pristilbud, dokumenteres asfaltleverandørens CO2-utslipp. For hvert kilo CO2-utslipp per tonn asfalt gis et påslag på 7,5 kroner ekstra i konkurransesummen.

(1) Andre aktører kan ha andre/høyere grenser for CO2-utslipp

logo
Bjørn Laberg