Kronikk

– Kan Norge bli en global stormakt innen e-mobilitet?

Bildet: Emma Wallin, leder for elbilmarkedet i Norden og Baltikum i Schneider Electric.

Norge har en unik mulighet til å bli en global stormakt innen elektrisk mobilitet. For å realisere dette potensialet må vi tenke strategisk, handle raskt og satse offensivt.

Av: Emma Wallin, leder for elbilmarkedet i Norden og Baltikum i Schneider Electric

Norden, og spesielt Norge, har tatt en global lederrolle i overgangen til elektrisk mobilitet. Mens andre land fortsatt famler etter strategier, har Norge allerede demonstrert at en rask og omfattende elektrifisering av transportsektoren er mulig. Over 90 prosent av nybilsalget i Norge er nå elbiler, og vi har etablert et omfattende nettverk av ladestasjoner. Dette gir Norge en unik posisjon og en gyllen mulighet til å bygge en ny, grønn næringssektor. Men griper vi mulighetene godt nok? Ser vi forretningsmulighetene i denne situasjonen?

25.000 ladepunkter

I 2025 forventes det at over 70.000 offentlige ladere vil bli opprettet i Norden. I Norge forventes det at antallet offentlige ladepunkter vil passere 25 000 i 2025. Denne utviklingen er ikke bare et miljømessig fremskritt, det er også en enorm forretningsmulighet. Norge har skapt et hjemmemarked som er langt foran alle andre, og dermed gitt norske bedrifter et solid springbrett for internasjonal vekst.

Likevel må vi spørre oss: Utnytter vi dette fortrinnet fullt ut? Er vi raske nok til å omsette vår tidlige suksess til varige konkurransefortrinn? Mulighetene er mange!

Eksport, eksport, eksport

Norske bedrifter har allerede opparbeidet seg betydelig kompetanse innen utvikling og drift av ladeinfrastruktur. Denne kompetansen er svært ettertraktet internasjonalt, og det er et stort potensial for eksport av teknologi, tjenester og kunnskap. Vi må satse på å utvikle neste generasjons ladeløsninger, inkludert smarte ladere, V2G-teknologi og løsninger for lading i borettslag og sameier.

Batterier er en kritisk komponent i elbilrevolusjonen. Norge har gode forutsetninger for å bli en ledende aktør innen batteriproduksjon og -gjenvinning. Vi har tilgang på viktige mineraler, kompetanse innen prosessindustri og en ambisiøs miljøpolitikk. Satsing på batterifabrikker, resirkulering av batterier og gjenvinningsanlegg vil skape tusenvis av arbeidsplasser og bidra til en sirkulær økonomi.

Utvikling av programvare for ladeadministrasjon, energistyring, betalingsløsninger og brukerapper er et annet område med stort potensial. Norske teknologiselskaper bør satse på å utvikle innovative løsninger som kan eksporteres til et globalt marked.

Norges erfaring med elbilpolitikk og infrastrukturbygging er unik. Det er et stort behov for rådgivning og ekspertise internasjonalt, og norske selskaper og konsulenter kan spille en viktig rolle i å hjelpe andre land med å elektrifisere sin transportsektor.

Nå må det satses

For å realisere disse mulighetene må vi imidlertid løse noen utfordringer knyttet til kompetanse og kapital: Vi må sikre at vi har tilstrekkelig kompetanse innen alle relevante fagområder. Dette krever satsing på utdanning, forskning og utvikling. Det er behov for betydelige investeringer for å bygge opp nye industrier. Vi må legge til rette for at norske bedrifter har tilgang på risikokapital og annen finansiering.

Myndighetene må legge til rette for en rask og effektiv utbygging av ladeinfrastruktur og skape stabile og forutsigbare rammevilkår for næringslivet. Sist, men ikke minst, må vi satse på internasjonalt samarbeid, dele kunnskap og bygge felles standarder.

Norge har en unik mulighet til å bli en global stormakt innen elektrisk mobilitet. For å realisere dette potensialet må vi handle nå. Vi må ikke bare være et foregangsland for elbilbruk, men også for utvikling og eksport av grønn teknologi og kompetanse. La oss gripe denne sjansen og bygge en ny, bærekraftig næring som skaper verdier og arbeidsplasser i hele landet. Dette krever en samlet innsats fra politikere, næringsliv, forskningsmiljøer og investorer. Fremtiden er elektrisk – la oss sørge for at Norge leder an.

logo
Bjørn Laberg