De ønsker å gjøre oppvarmingen av norske hjem grønnere og bedre. Nå får Jøtul støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å skape fremtidens ovn.
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Jøtul, en av verdens fremste produsenter av vedovner og peiser.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Utvikler fremtidens brenselsovn
Ved- og pelletsovner har vært i vinden de siste årene, både på grunn av galopperende strømpriser og generell usikkerhet rundt energiforsyningen. Samtidig kommer det stadig flere alternative oppvarmingskilder samt strengere reguleringer av utslipp og energieffektivitet.
For å beholde sin ledende markedsposisjon, ser tradisjonsrike Jøtul at de må tenke nytt. Derfor setter produsenten med hovedkontor og støperi på Kråkerøy i Fredrikstad nå i gang et åpent innovasjonsprosjekt sammen med Designit, der målet er å utvikle fremtidens miljøvennlige og brukervennlige oppvarmingskilder.
Juryen roser Jøtul for å ha en åpen og samfunnsnyttig tilnærming
«Ved å utvikle ved- og pelletsovner som møter moderne krav til lavere utslipp og høyere energieffektivitet, vil prosjektet ikke bare styrke Jøtuls konkurranseevne, men også bidra til å forbedre Norges beredskap knyttet til elsikkerhet og oppvarming. Dette gir store muligheter for eksport og global innvirkning,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 550 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip