Nyheter

Jøtul får innovasjonsstøtte

Bildet: Jøtul får DIP-støtte for å utvikle fremtidens ovn til norske hjem. Foto: Jøtul

De ønsker å gjøre oppvarmingen av norske hjem grønnere og bedre. Nå får Jøtul støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å skape fremtidens ovn.

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Jøtul, en av verdens fremste produsenter av vedovner og peiser.

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

Utvikler fremtidens brenselsovn

Ved- og pelletsovner har vært i vinden de siste årene, både på grunn av galopperende strømpriser og generell usikkerhet rundt energiforsyningen. Samtidig kommer det stadig flere alternative oppvarmingskilder samt strengere reguleringer av utslipp og energieffektivitet.

For å beholde sin ledende markedsposisjon, ser tradisjonsrike Jøtul at de må tenke nytt. Derfor setter produsenten med hovedkontor og støperi på Kråkerøy i Fredrikstad nå i gang et åpent innovasjonsprosjekt sammen med Designit, der målet er å utvikle fremtidens miljøvennlige og brukervennlige oppvarmingskilder.  

Juryen roser Jøtul for å ha en åpen og samfunnsnyttig tilnærming

«Ved å utvikle ved- og pelletsovner som møter moderne krav til lavere utslipp og høyere energieffektivitet, vil prosjektet ikke bare styrke Jøtuls konkurranseevne, men også bidra til å forbedre Norges beredskap knyttet til elsikkerhet og oppvarming. Dette gir store muligheter for eksport og global innvirkning,» står det i juryuttalelsen.

Prosjektet får 550 000 kroner fra DOGA.

66 prosent flere søkte i år

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

logo
Bjørn Laberg