Infrastruktur

Jernbanen i Oslo- området skal fornyes

Bildet: Bane NORs skinne- og svillebyttemaskin skal jobbe på Hovedbanen i sommer. Foto: Tim Mitchley, Bane NOR

Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1700 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.

Arbeidet med en større fornyelse av jernbanen i Oslo- området er i full gang. Hittil i år har langt flere tog vært i rute enn på samme tid i fjor. Fullførte fornyelsestiltak og en mildere vinter har bidratt til at antall forsinkelsestimer som følge av feil på infrastrukturen er halvert, og antall innstillinger er redusert med 40 prosent sammenlignet med perioden fram til midten av juni i fjor.

Det er flere årsaker til dette. Årets vinter var relativt mild, men vi var også bedre forberedt på ekstremt vintervær på dager med svært mye snø og vind. Vi ser også god effekt på punktligheten av de fornyelses- og vedlikeholdsarbeidene vi har gjort på Skøyen de siste årene, og at Blixtunnelen er åpen for togtrafikk i begge tunnelløp.

Færre feil på jernbanen i Oslo- området 

Det har vært færre større feil i Oslo- området det siste halvåret. Bane NOR jobber nå mer forebyggende med vedlikehold, og er blitt flinkere til å identifisere mulige feil i infrastrukturen og rette dem før de fører til stans i trafikken. Vi har et tettere samarbeid med togselskapene om kjøremønsteret til togene, som har redusert antall signalfeil på grunn av belegg etter hard oppbremsing, og det har vært færre nedrivninger av kontaktledningen. Sammenslåingen mellom Bane NOR og Spordrift i 2023 har også ført til kortere beslutningsveier i det tekniske miljøet.

– Jernbanen i Oslo- området har stort behov for fornyelse og vedlikehold, og det er ingen kvikk fiks å bedre punktligheten, men et arbeid som vil gi flere tog i rute på sikt. Det kommer godt med at vi har fått mer penger til vedlikehold og fornyelse. Vi fortsetter arbeidet med å styrke infrastrukturen for fullt de nærmeste årene. Våre anslag viser at mot midten av 2030– tallet vil antall innstillinger og forsinkelsestimer som skyldes feil i infrastrukturen være redusert med 30 prosent, sier Lars Berge, regiondirektør i Stor- Oslo i Bane NOR.

Ny strømforsyning gjennom Oslotunnelen vil føre til færre stengninger

Oslotunnelen er den viktigste forbindelsen mellom det østlige og vestlige jernbanenettet i Norge. Tunnelen har to spor, ett i hver retning. Siden åpningen har trafikken økt mye, og for flere år siden ble tunnelen erklært overbelastet.

Nå fornyer Bane NOR strømforsyningen til signalanlegget på Oslo S og i Oslotunnelen, ved å legge nye kabler og dele anlegget inn i separate jordfeilområder. Det betyr at vi finner eventuelle jordfeil raskere, og kan isolere feilen slik at den påvirker færre spor. Dette betyr færre forsinkelser for de reisende. Første etappe av disse arbeidene ferdigstilles i 2026.

– Fornyingen av strømforsyningen til signalanlegget på Oslo S og i Oslotunnelen er det viktigste vi gjør de neste årene for å forbedre punktligheten i Oslo-området. Det vil gi færre jordfeil og mindre konsekvenser av feil som oppstår, sier Lars Berge.

Fornyelse av Hovedbanen

Bane NOR ufører for tida omfattende vedlikehold og fornyelse av Hovedbanen. Den viktige strekningen mellom Oslo S og Lillestrøm skal utbedres og styrkes, slik at vi får færre feil og stopp i trafikken, samtidig som vi legger til rette for nye lokaltog. På Hovedbanen kjører lokaltogene på linje L1 (Lillestrøm- Spikkestad) og godstog.

Arbeidet med å fornye Hovedbanen startet i fjor, og varer fram til 2028. Vi gjennomfører en fullstendig fornyelse av både sporet og togenes kjørestrøm på denne strekningen. Vi bytter master og kontaktledning. I sommer skal to store skinnegående maskiner både legge nytt spor og rense samt legge ut ny pukkstein som ligger under sporet. Et nytt spor og underlag gir mindre slitasje på togene, passasjerene får en mer komfortabel reise, og naboene til jernbanen vil merke mindre støy når togene kjører forbi.

– Fornyelsen og vedlikeholdet vi nå gjør på Hovedbanen vil gi langt bedre driftsstabilitet. Det vil gagne de som reiser daglig med lokaltoget her. Våre analyser av punktligheten viser også at forsinkelser på togene på linje L1, som passerer gjennom Oslotunnelen, får ringvirkninger for resten av togtrafikken og påvirker punktligheten i hele landet, sier Berge.

Nye skinner på Gardermobanen

Det er omtrent 25 år siden høyhastighetsbanen til Gardermoen flyplass ble åpnet. Det er behov for fornyelse på Gardermobanen, og det begynner vi med i sommer. Vi begynner i Romeriksporten der vi i sommer skal skifte alle skinner og sviller. Deretter skal vi gjøre det samme på 1/3 av strekningen Lillestrøm – Gardermoen. Vi skal rense pukk og underlag på strekningen.

logo
Bjørn Laberg