INTERMAT 2024:

Innovativ maskinopplæring ga svensk gull

Bildet: Det ble svensk gull for innovasjonsprosjektet VTS, som står for Virtual Training Space og er en digital utvikling av simuleringstrening. Her er Operation Manager Christian Døbeln i førersetet, med administrende direktør Freddy Lund som tilskuer. Foto: Odd Borgestrand.

Svenske Tenstar Simulation stakk av med den gjeveste prisen i klassen for innovative produkter under årets Intermat i Paris. Norske Excess Engineering ble dermed henvist til sølvplass. Finland tok to gullmedaljer, og dermed var det Norden som preget den store prisutdelingen denne uka.

Av Odd Borgestrand, Paris

Det var meget god stemning i den svenske Tenstar-delegasjonen da gullmedaljen var sikret, og tilstrømmingen til selskapets stand de påfølgende dagene var enorm. «Alle» ville prøve de innovative løsningene som Tenstar presenterte under messen.

Både administrerende direktør Freddy Lund og Operation Manager Christian Døbeln mente gullmedaljen var fortjent, selv om de var usikker på hva juryen hadde bestemt seg for.

Simulatorbasert opplæringsverktøy

Tenstar Simulation utvikler og selger simulatorbaserte opplæringsverktøy for skoler og opplæringsbedrifter innen landbruk, byggenæring, transport, trafikk og skogbruk. Gjennom dette ønsker selskapet å bidra vi til et mer effektivt, trygt og miljøvennlig opplæringsmiljø for fremtidens maskin- og kjøretøyførere.

Bildet: Viseadministrerende og Operation Manager Christian Døbeln i svenske Tenstar mener samarbeidet mellom pedagoger og spillutviklere har vært avgjørende for firmaets suksess. I tillegg har Tenstar en klar visjon på veggen. Foto: Odd Borgestrand

– En simulator skal være et effektivt treningsverktøy, og da må den være realistisk og kombinert med metodiske læringsverktøy. Derfor legger vi mye arbeid i å sørge for nettopp det. Med omfattende opplæringsprogrammer og effektive læringsverktøy, sammen med profesjonell maskinvare og naturtro grafikk, trener brukere i realistiske virtuelle treningsmiljøer, forteller Christian Døbeln til Byggfakta Nyheter.

Forbedrer sikkerheten

– Vårt oppdrag er å minimere utslipp, øke effektiviteten og forbedre sikkerheten under og etter brukernes opplæring med maskiner og kjøretøy, og en rekke norske skoler og opplæringssteder er blant være kunder, forteller selskapets eier og administrerende direktør Freddy Lund.

Han etablerte selskapet i 2009, og er i dag et raskt voksende og innovativt selskap som ekspanderer over hele verden og fortsetter å vokse på alle måter. Hovedkontoret er ligger i Tanumshede, et steinkast fra Svinesund i nordlige Bohuslän.

Pedagoger og spillutviklere

En av årsakene til suksessen er medarbeidere med ulik bakgrunn. Tenstar har flere pedagoger og spillutviklere som jobber tett sammen. Det betyr at firmaet har bredde i kompetansen.

– Vi er usikre på hva denne medaljen vil bety for veien videre, men det vi vet er at vi skal arbeide hardt for å holde vår posisjon og utvide spekteret av produkter. Allerede neste år vil vi tilby et interaktivt program for asfaltutleggere, forteller Freddy Lund.

Døbeln og Lund mener Tenstar også er en viktig bidragsyter når det gjelder rekruttering inn i de ulike bransjene. Mange ungdommer er aktive gamere, og her får de utfolde seg i praktisk opplæring som ligger tett opp til gaming, mener de.

Virtuelt rom

Gullmedaljen ble sikret for innovasjonsprosjektet VTS, som står for Virtual Training Space og er en digital utvikling av simuleringstrening.

Den lar flere brukere gå inn i det samme virtuelle rommet, noe som gjør både en interaktiv og samarbeidende opplæring mulig. Brukere kan bruke et bredt utvalg av maskiner, kjøretøy og til og med avatarer. En avatar er en 3D-modell eller et bilde som representerer brukeren på internett. Alle brukere kan jobbe sammen for å fullføre realistiske øvelser.

Interaktiv avatar

– Brukeren kan gå inn på det virtuelle nettstedet som en avatar i form av en stedsansvarlig eller en instruktør, for å lede prosessen på stedet Opptil fire brukere kan samhandle samtidig som avatarer. Dette gir kommende maskinoperatører muligheten til å samhandle med operasjoner på stedet i et trygt og kontrollert miljø, understreker Christian Døbeln.

Når operatørene kommer inn i virkelige maskiner er de allerede godt kjent med maskinen, fordi treningsprogrammene er identiske med den virkelige verden for ulike typer maskiner og kjøretøy, forklarer han.

Han er overbevist om at det vil redusere faren for uhell og skader og maskinførerne vil dermed også raskere bli dyktige i sitt fag.

logo
Bjørn Laberg