– Dessverre er det altfor mange som velger å kjøre på piggfrie vinterdekk. Slike dekk har ikke de samme våtegenskapene som sommerdekk ved unna manøvrering og vanndrenering, sier daglig leder Glenn Westbryhn i Lillestrøm Dekk og Felg.
Westbryhn og hans medarbeidere er fullt opptatt med dekkomlegging. Det summer av aktivitet og kalenderen er fullbooket de nærmeste ukene.
– Nå nytter det ikke å komme som drop-in kunde. April er den måneden med størst trøkk fra både nærings og private kunder, som skal legge om fra vinter- til sommerdekk. Nå som det er tidlig vår, er vår innstendige oppfordring å skifte dekkene nå. Kommer det mye regn er det viktig å være skodd med riktige dekk for vår, sommer og høst, sier Westbryhn.
Vannplaning
– Det er større fare for vannplaning desto lengre nedslitt dekkmønsteret er. I Norge er grensen 1,6 mm på sommeren og 3 MM på vinteren. Personlig mener jeg den burde bli hevet til 2 mm om sommeren. Kjører du daglig over lange avstanderer bør du kanskje skifte tidligere. En viktig leveregel er å sjekke om dekkene er nedslitte, mener Westbryhn.
– Piggfrie vinterdekk har dessuten ikke de samme våtegenskapene ved unna manøvrering og vanndrenering.
Tettere riller
– Slike dekk er konstruert for å gå vinterstid og har tettere riller sammenliknet med et sommerdekk som har fire til fem dype riller for å ta unna vann ved mye nedbør. Vann og luft treffer dekket forfra som spres 70 prosent bakover gjennom sporene mens de resterende 30 prosent spres ut til siden. Piggfrie dekk har ikke de samme egenskapene som sommerdekk og har større problemer med å transportere vannet ut. Jo høyere hastigheten desto dårligere blir gripeevnen, forteller Westbryhn.
Dekksensorer
Han oppfordrer også sjåfører til regelmessig å sjekke at lufttrykket i dekkene. – Nyere bilmodeller har innebygde dekksensorer som gir deg beskjed om å sjekke lufttrykket er det for lavt. Riktig lufttrykk er viktig i forbindelse med nødbrems, unna manøvrering og for å redusere drivstofforbruket å fossile biler og strømforbruket på elbiler.
Dekkhotell
– Er du dekkhotellkunde så vasker, lagrer og monterer vi. Dekkene blir også forsvarlig sjekket før de settes på bilen. Vi påser at lufttrykket er korrekt. Etter 50 til 10 km må sjåførene etter justerer hjulboltene for å unngå dekkhavari, sier Westbryhn.
Vintermerking av dekk
Tidligere var vinterhjulene merket m+S mens nå er det til høring at dekkene skal ha fjellsymbolet Three Peak Mountain (3PMSF).
– De er konstruert til å tåle harde og tøffe vinterveier både på snø, is og slaps. Blir dette en realitet må Alle nye vinterdekk derfor være merket 3PMSF. Disse dekkene har en gummiblanding godt tilrettelagt for vinterforhold. På lastebiler har merkeordningen vært i bruk i lengere tid og må benytte slike dekk fra 1. november til 1. april på både på for- og bakhjul. For lastebiler med stort drivstofforbruk er det viktig med riktig dekkutrustning for å redusere forbruket og spare miljøet for forurensning, avslutter Westbryhn.