Aktuelt

Høye energikostnader gir økt etterspørsel etter blåseisolering

Produktet er fremstilt av gjenvunnet glass og har en svært gunstig transportvekt i forhold til de blåste kubikkmeterne.

Knauf Insulation Finland har innledet et samarbeid med Lämmin Koti OY i et spennende prosjekt på et hotellbygg i Koli nasjonalpark i Finland. Formålet med samarbeidet er å tilby blåseisolering av høy kvalitet og bidra til økt energieffektivitet i byggeprosessen.

feirer 10-årsjubileet sitt

Tero Mäkinen, selger for Knauf Insulation Finland, møtte eieren av Lämmin Koti, Markku Väänänen, på hotelltomten i Koli, der Lämmin Koti-teamet jobbet med isolering av loftet. Lämmin Koti feirer 10-årsjubileet sitt i år og har fra starten av vært spesialisert innen renoverings- og byggeløsninger som forbedrer energieffektiviteten i hjemmemiljøer. Markku Väänänen uttrykker begeistringen sin for samarbeidet.

– I løpet av de siste årene har vi hatt et sterkt fokus på å installere blåseisolering, og Knauf Insulation har vært en pålitelig samarbeidspartner helt fra starten av. Vi har etablert posisjonen vår i Joensuu og Norra Karelen og er anerkjente for ekspertisen vår innen blåseisolering, sier han,

ser et betydelig potensial

Lämmin Koti gjennomfører prosjekter av ulike størrelser, og den økte etterspørselen etter ekstra isolering på grunn av stigende energikostnader har fått både boligforeninger og privatpersoner til å bestille tjenestene deres. I tillegg til disse prosjektene er selskapet nå involvert i det store hotellprosjektet i Koli, der isoleringen av loftet er en viktig del av arbeidet. Selv om byggeaktiviteten har avtatt den senere tiden, har behovet for ekstra isolering fortsatt å øke.

Lämmin Koti har også planer om å utføre flere prosjekter med tilleggsisolering for fasader, der Knaufs Supafil blåseull kan brukes til å forbedre energieffektiviteten ved renovering av eldre bygninger. Selskapet ser et betydelig potensial for denne typen prosjekter i fremtiden og har allerede utført veggisolering i både nye og eldre hus.

– Hvit ull er mye mer synlig

Markku Väänänen peker på fordelene med Knaufs Supafil Frame-produkt og forteller at når man blåser inn Knaufs isolasjon i et mørkt og trangt loft, forstår man fordelene ved å blåse med hvit ull.

– Hvit ull er mye mer synlig for installatøren, noe som garanterer bedre arbeidskvalitet. Miljøvennlighet handler om mer enn bare å bruke gjenvunne materialer som råvarer, sier Markku.

store avstander å dekke

– Blåseull med lett vekt og stor lastkapasitet er til fordel både for oss og kunden, fortsetter Markku Väänänen. – Stigende drivstoff- og energikostnader påvirker også oss. Produktet er fremstilt av gjenvunnet glass og har en svært gunstig transportvekt i forhold til de blåste kubikkmeterne. Når vi kan få plass til flere hundre kubikkmeter ull i kjøretøyet vårt, trenger vi ikke å ta unødvendige turer tilbake til lageret. Det passer ekstra godt her i Norra Karelen, der vi har store avstander å dekke, sier han.

– Alt dette er relatert til Knauf Insulations bredere miljøtenkning, der fokus ikke bare ligger på råmaterialet, men også på energien som inngår i produksjon og transport. Isolering var tidligere litt som å ha på dunjakke når det var kaldt. Det handlet først og fremst om å holde huset varmt. Vi har lenge gått i bresjen for et bredere syn på miljøvennlighet. Råmaterialet er ikke lenger nok i seg selv, selv om gjenvunnet glass er et utmerket utgangspunkt som råvare for isolering. Det er mange andre faktorer knyttet til produksjon og transport, og disse jobber vi kontinuerlig med å gjøre mer miljøvennlige, avslutter Markku Väänänen.

logo
Bjørn Laberg