Aktuelle prosjekter

Grunnarbeidene i gang ved nye Bjørvika skole

Nye Bjørvika skole skal stå klart til skolestart høsten 2028. Grunnarbeid pågår nå tett inntil Operatunnelen. Illustrasjon: Asplan Viak / L2 arkitekter

AF Gruppen har totalentreprise og prosjektering for byggingen av Bjørvika skole, en ny barne- og ungdomsskole ved Lohavn i Oslo. Omfattende spunting og grunnarbeid har nå startet, og overvåkes nøye av Cautus Geo.

Bjørvika skole skal ligge innerst på Sørengautstikkeren og får et bruttoareal på 15 250 m2 for 840 elever i 1.-10. trinn. Inntaksområdet er planlagt å dekke Gamlebyen og Nedre Bekkelaget i tillegg til det nye området i Bjørvika.

Høye miljøambisjoner

Prosjektet, i regi av Oslobygg KF, vil ha en unik plassering, som bidrar til å åpne området. Det vil være mulig å gå på skolens tak, slik som operaen, som vil åpne området for ikke-organiserte aktiviteter som bordtennis, og en fotballbane.

– Vi er stolte over å få lov til å gjennomføre Bjørvika skole. Byggherrens høye miljøkrav i kombinasjon med prosjektets arkitektur og tomteforhold, gjør at prosjektet også er faglig svært interessant for AF Gruppen. Vi gleder oss til å bidra til å utvikle bydelen med et samfunnsnyttig skolebygg, i tett samspill med Oslobygg KF, sier Amund Tøftum, konsernsjef i AF Gruppen.

Tre etasjer og teknisk kjeller

Prosjektet inkluderer flerbrukshall med tre gymsaler, dansesal, spesialutstyrte arealer og utomhusarealer. Skolearealene fordeles over 3 etasjer, samt en teknisk kjeller. I tillegg skal det etableres en landbase for Sjøskolen med plass til 60 elever.

Høye miljøambisjoner innebærer blant annet reduksjon av klimagassutslipp, energieffektive tiltak i bygningskroppen, bruk av fornybar energi og riktig materialbruk. Byggeplassen skal dessuten være utslippsfri. L2 Arkitekter er arkitekt for bygget. Asplan Viak står for landskapsarkitekturen. Oslobygg KF har blant annet inngått rammeavtaler med Gunnar Karlsen AS, Schneider Electric AS og Johnson Controls AS. Rammeavtalene omfatter byggautomasjon og SD-anlegg ved nye Bjørvika skole.

Overvåker grunnforholdene

Grunnarbeidene pågår nå tett inntil Operatunnelen. Cautus Geo er engasjert til å overvåke tunnelløpene kontinuerlig med millimeterpresisjon. I vår skal det utføres fundamentering. Det innebærer arbeid i grunnen tett inntil Operatunnelens to løp fra øst til vest under Oslo.

– Nå er det spuntarbeid for den nye skolen, som fortsetter til mars. Deretter blir det peling fra mai til november. Skolen skal være klar for skolestart høsten 2028, sier prosjektleder Tore Dahl i Oslobygg KF.

Cautus Geo overvåker automatisk og kontinuerlig grunnforholdene. Det vil fortsette i hele fem år.

Instrumentering sikrer automatisk og kontinuerlig måling og sender data i sanntid til Cautus Web. På bildet monteres SAA deformasjonskabel i Operatunnelen. Foto: Cautus Geo

Alarm med sms og e-postvarsling

Instrumenteringen er omfattende. I tillegg til deformasjonsovervåkning inne i begge tunnelløpene, overvåkes også grunnen utenfor med poretrykksmålere og borehullekstensometer.

– Instrumenteringen sikrer automatisk og kontinuerlig måling og sender data i sanntid til Cautus Web. Der er det etablert alarm med sms og e-postvarsling dersom det oppstår endringer i grunnforholdene utenfor den mye trafikkerte Operatunellen. Det samme skjer om det registreres endringer inne i tunnelløpene, sier daglig leder Atle Gerhardsen i Cautus Geo.

Cautus Geo har også tidligere sikret Operatunnelen, blant annet da museumsutstikkeren ble anlagt i 2019.

Nattarbeid i stengt Operatunnel. Cautus Geo overvåker automatisk og kontinuerlig grunnforholdene, noe som vil fortsette i hele fem år. Foto: Cautus Geo

Kontroll under bygging

– Formålet er å overvåke og ha kontroll på eventuelle bevegelser på tunellen i forbindelse med byggearbeidene. Inne i tunnelløpene har vi etablert to automatiske setningsprofiler, et i østgående og et i vestgående løp. Hver av profilene som er montert på veggene, er 216 meter lange, sier driftsleder Sigmund Brekke Langelid i Cautus Geo.

–  Det handler om trygghet. Vi kommer til å arbeide helt inntil tunellen. Avstanden er nede i 3–5 meter. Det betyr at arbeidet må stanses om det skjer endringer i grunnforholdene og poretrykket som påvirker tunnelen. Da må vi finne ut av hva vi kan gjøre slik at setninger unngås, sier prosjektleder Tore Dahl i Oslobygg KF.

Om prosjektet:

Tiltakshaver: Oslobygg KF

Totalentreprise / prosjektering: AF Gruppen

Arkitekter: L2 Arkitekter og Asplan Viak

Bruttoareal: 15 250 m2

Pris: cirka 2.6 milliarder kroner

Prosjektvarighet: 2025 – 2028

logo
Bjørn Laberg